پیش بینی خرید اوراق از سوی صندوق ها در لایحه بودجه، غیرمعقول است

به گزارش بلاگ پو، هفدهم آذرماه بود که لایحه بودجه سال 1399 به عنوان سند دخل و خرج از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شد؛ رقم کل این لایحه با رشد 14 درصدی نسبت به بودجه سال 98، به 1988 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین بودجه عمومی دولت در سال آینده بالغ بر 563 هزار میلیارد تومان است که نسبت به امسال 8.26 درصد افزایش نشان می دهد. بر اساس جداول لایحه بودجه کل کشور در سال 98، منابع عمومی بودجه این سال 484 هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه های دولتی 79 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات غیرانتفاعی نیز 1.4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور پیش بینی نموده است درآمدهای مالیاتی خود را نزدیک به 27 درصد نسبت به قانون بودجه امسال افزایش دهد.

پیش بینی خرید اوراق از سوی صندوق ها در لایحه بودجه، غیرمعقول است

از طرف دیگر صادرات نفت به زیر 300 هزار بشکه در روز رسیده است و طبق این درآمد به اجبار بودجه بدون احتساب درآمدهای نفتی بسته می گردد در این شرایط راه حلهای موجود برای درآمدهای دولت عبارتند از: اصلاح نظام یارانه پنهان، مولدسازی دارایی های دولت، انتشار اوراق بدهی و افزایش مودیان اقتصادیاتی؛ دولت با این راه حلها می تواند بودجه بدون نفت تنظیم کند، همه این موارد اشاره شده احتیاج به زیرساخت ها و الزامات حقوقی-قانونی، بانک اطلاعاتی و بسترسازی لازم دارد.

دولت باید سال آینده 500 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند تا بتواند بودجه را ببندد. در برنامه ریزی دولت باید حدود 200 هزار میلیارد تومان از منبع اقتصادیات ها تأمین گردد؛ بخشی از بودجه باید از محل انتشار اوراق بدهی و بخشی از مولدسازی های دارایی و بخشی از درآمد حاصل از واگذاری ها و اصلاح یارانه های پنهان تأمین گردد.

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره پیش بینی انتشار اوراق در بودجه 99 می گوید: دولت با کسری جدی بودجه روبرو است؛ این اتفاق هم سال جاری افتاد و هم سال آینده تکرار خواهد شد. از طرفی درآمدهای اقتصادیاتی پیش بینی شده محقق نشده و درآمدهای نفتی دولت به شدت کاهش یافته است.

اسلامی بیدگلی می گوید: از آنجایی که هنوز راه حل جدی برای خروج ایران از بن بست تحریم ها و مسائل بین المللی ارائه نشده در سال 1399 کسری بودجه ادامه خواهد داشت؛ البته این شرایط در کنار تهدیدها می تواند فرصتی برای اقتصاد ایران باشد؛ به این صورت که سیاست گذاران بخواهند و بتوانند ساختارهای معیوب اقتصادی را اصلاح نمایند.

او مهم ترین مسئله روز را کوشش دولت برای افزایش درآمدهای اقتصادیاتی خود می داند؛ در این شرایط ممکن است دولت بخواهد ساختار نظام اقتصادیاتی و قوانین اقتصادیاتی را اصلاح کند؛ جلوی فرار اقتصادیاتی را بگیرد و یا معافیت های اقتصادیاتی را هدفمند کند تا چتر عدالت اقتصادیاتی بر سر اقتصاد و جامعه ایران گسترده گردد.

عضو شورای عالی بورس می گوید: اما گاهی نوع تصمیم گیری ها در کشور نگرانی هایی را ایجاد می نماید که ممکن است به دلیل فوریت و اجبار موجود به کسب وکار و بازار سرمایه در ایران آسیب بزند.

اسلامی بیدگلی ادامه می دهد: یکی از راه حلهایی که دولت می تواند کسری بودجه خود را جبران کند انتشار اوراق بدهی است؛ این روش در سال های گذشته از سوی خیلی از دولت ها به کار گرفته شده و آن ها به منابع بانک مرکزی دست اندازی نموده اند که تبعات این روش به صورت تورم مزمن در چهار دهه خود را نشان داده است.

عضو شورای عالی بورس تصریح می نماید: انتشار اوراق بدهی معینات خاص خود را دارد؛ دولت ها باید به تعهدات خود عمل نمایند.

اسلامی بیدگلی، راه حل را در انتشار اوراق وابسته به تورم می داند؛ نتیجه این الزام این است که دولت خود را مقید به برنامه ریزی برای کنترل تورم می نماید.

او ادامه می دهد: فوریت جبران کسری بودجه و میزان زیاد آن با توجه به اتفاق های بعد از سال 1397 تا امروز دولت را مجبور به انتشار اوراق بدهی می نماید اما نگرانی هایی در این نوع سیاست گذاری وجود دارد.

او درباره این نگرانی می گوید: در بودجه سال 1399 بند غیرمعقولی آمده است؛ اینکه صندوق های با درآمد ثابت در بازار سرمایه، موظف هستند 50 درصد دارایی تحت مدیریت خود را به دولت اختصاص دهند. اولاً این خلاف منافع دارندگان سرمایه در این صندوق ها است؛ از طرفی اختیارات مدیر صندوق سرمایه گذاری را مخدوش می نماید؛ همچنین نظارت بر بازار سرمایه را با مشکل روبرو می سازد و توسعه صندوق ها را سخت می نماید.

به گفته عضو شورای عالی بورس، تصمیم عجولانه دولت به توسعه بازار سرمایه آسیب جدی می زند؛ اگرچه ما معتقدیم حتی آهنگ رشد و توسعه صندوق های سرمایه در ایران خیلی هم خوب نبوده است و باید بهتر از این رشد می کرد.

او تاکید می نماید: دولت باید قانون بدهی و برنامه اوراق مشارکت را هرچه سریع تر معین کند و سعی کند اوراقی را منتشر کند که بر اساس آن بهتر بتواند برای اقتصاد کلان برنامه ریزی مناسبت تری داشته باشد و خود به آن برنامه متعهد باشد.

اسلامی بیدگلی تاکید می نماید: قانون اوراق بدهی به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شده است؛ ما با نمایندگان مجلس هم صحبت می کنیم؛ امیدواریم این فرایند و این ارتباط به اصلاح برنامه بودجه بیانجامد.

او تصریح می نماید: من فکر می کنم پیشنهاد اصلاح یا تصویب قانون اوراق بدهی عملیاتی نمی گردد البته اگر هم محقق گردد تصور دولت از تأمین اقتصادی به وسیله اوراق بدهی محقق نخواهد شد.

او درباره دلیل این مسئله می گوید: برخلاف آن چیزی که دولت فکر می نماید که صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، نصف اوراق دولت را خریداری می نماید، شرایط در عمل این گونه نخواهد بود. اگر صندوق ها چنین تصمیمی بگیرند، کوچک می شوند؛ صندوق ها اوراقی را که دولت به زور با نرخ های دلخواه به آن ها تحمیل می نماید را نمی خرند و با این رویه دولت نمی تواند تأمین اقتصادی کند.

به گفته اسلامی بیدگلی، دولت می تواند با سیاست گذاری روی نرخ ها، تأمین اقتصادی خود را انجام دهد ولی این مسئله مستلزم این است که دولت اصول علمی اقتصاد را بپذیرد و اوراقی را منتشر کند که خود دولت را به برنامه ریزی دقیق تری متعهد کند.

او درباره نوع سیاست گذاری بر روی نرخ اوراق بدهی می گوید: سیاست گذاری بر روی نرخ لازم نیست توافقی باشد اما دولت یکسری وعده ها به بخش خصوصی داده بود؛ قرار بود عملیات بازار باز راه بیافتد، استقلال بانک مرکزی حفظ گردد، قرار بود دست اندازی به منابع مرکزی کمتر گردد، ساختار بانکی اصلاح گردد، معوقات بانکی وصول گردد؛ این ها راه حلی بود که می تواند و می توانست شرایط نرخ ها و حتی اقتصاد کشور را اصلاح کند؛ اما دولت به وعده های خود عمل ننموده است.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به اینکه دولت چقدر از کسری بودجه خود را می خواهد به وسیله اوراق بدهی تأمین کند؟ می گوید: این حجم هنوز معین نیست؛ عددها خیلی متفاوت و متغیر است. لایحه بودجه سال آینده دست خوش تغییرات زیادی در مجلس می گردد.

او ادامه می دهد: البته ممکن است در این شرایط که نزدیک انتخابات مجلس یازدهم هستیم، بودجه با عجله تصویب گردد. یا ممکن است در این شرایط تصمیمات علمی گرفته نگردد و پوپولیستی رفتار نمایند؛ این ها جزو نگرانی های جدی بخش خصوصی و کارشناسان است. لایحه بودجه به کارشناسی درست در مجلس احتیاج دارد.

به گفته عضو شورای عالی بورس، الان صحبت بودجه یک دوازدهم، دو دوازدهم و سه دوازدهم در مجلس است، خود این موارد نشان می دهد که دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند. اما همه این فرایندها بخش خصوصی را نگران می نماید.

او درباره ظرفیت بازار سرمایه می گوید: حجم و میزان پتانسیل بازار سرمایه بستگی به این دارد که دولت با چه نرخی اوراق را منتشر می نماید، چشم انداز اقتصاد در آینده چگونه است و مدیریت و کنترل دولت در بازارهای اقتصادی چگونه خواهد بود؟

اسلامی بیدگلی تاکید می نماید: بازار سرمایه پتانسیل و ظرفیت تأمین بخشی از کسری بودجه دولت را دارد ولی این شروطی دارد. دولت باید برنامه جدی بلندمدت برای حجم بدهی اش به وسیله اوراق ارائه دهد؛ اگر این برنامه و چشم انداز وجود داشته باشد، ممکن است بازار سرمایه تصمیم های دیگری بگیرد که در نبود این چشم انداز این تصمیم ها کمتر ممکن می گردد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18318

به "پیش بینی خرید اوراق از سوی صندوق ها در لایحه بودجه، غیرمعقول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی خرید اوراق از سوی صندوق ها در لایحه بودجه، غیرمعقول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید