همکاری همه جانبه؛ ماحصل جلسه راهبردی و بیانیه مشترک آمریکا و عراق

به گزارش بلاگ پو، در سرانجام دور سوم گفتگوی راهبردی عراق با ایالات متحده آمریکا بیانیه مشترکی صادر شد که بر اساس آن همکاری همه جانبه در تمام مسائل بحث شده طرفین مورد تاکید نهاده شد.

همکاری همه جانبه؛ ماحصل جلسه راهبردی و بیانیه مشترک آمریکا و عراق

در این نشست که عصر چهارشنبه برگزار گردید و نمایندگان دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز در آن حضور داشتند؛ موارد امنیتی و مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی و محیط زیست، مسائل سیاسی و روابط فرهنگی با طرف آمریکایی گفتگو شد.

در بیانیه مشترک صادر شده طرفین آمده است؛ دو کشور اهمیت اصول توافق نامه چارچوب استراتژیک را تایید کردند و ایالات متحده احترام خود را برای حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیمات مربوطه صادر شده توسط مقامات قانونی و اجرایی کشور تأیید کرد.

دو کشور بر تقویت همکاری گسترده مالی تاکید نموده و هیات آمریکایی از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در پروژه های توسعه دهنده منابع انرژی عراق به منظور تنوع بخشیدن اقتصاد این کشور اطلاع داد.

همچنین دولت آمریکا به عراق در تأمین بودجه برای نوسازی و تجهیز آزمایشگاه های بهداشت عمومی یاری خواهد نمود و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا به عراق ارسال خواهد نمود.

بر پایه این گزارش؛ انرژی ارزان و تنوع بخشی به منابع انرژی عراق به وسیله ایجاد و تقویت رابطه با کشورهای همسایه مانند اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و پیشبرد پروژه های اتصال شبکه برق و نیز اجرای پروژه های توسعه انرژی پاک، بهبود روشهای فراوری برق با استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه بهره وری فراوری انرژی و تصفیه گاز مرتبط با استخراج نفت از دیگر مسایل مطروحه بحث بود.

تمدید مدت ویزا هیات های دیپلماتیک دو کشور تا دو سال از سوی طرفین مساله موافقت شده بعدی در این مصاحبه بود که به منظور کاهش زمان فرایند اداری و سهولت سفر و ارتباط مستقیم بین دو دولت عراق و آمریکا انجام گرفت.

دو طرف درباره تروریسم و مبارزه با داعش توافق کردند اکنون و با افزایش توانمندی نیروهای عراقی؛ نقش نیروهای آمریکایی به سطح آموزش و حضور مستشاری کاهش یابد تا امکان انتقال باقی مانده نیروهای نظامی به خارج از عراق را ممکن سازد و طرفین در این باره زمان بندی خروج نیروهای مزبور را پس از مذاکرات مشخص می نمایند.

دو کشور همچنین تأکید کردند که مالکیت پایگاه های محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی، متعلق به عراق بوده و نیروهای ائتلاف مزبور صرفا برای یاری به نیروهای عراقی در آنچه که مبارزه با داعش عنوان شده در این پایگاه ها حضور دارند.

همچنین دولت عراق تعهد خود را برای محافظت از پرسنل و کاروان های ائتلاف بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک کشورش تجدید کرد.

همکاری در بخش آموزش و پرورش، تفاهم نامه هایی در زمینه میراث فرهنگی و بازگشت آثار باستانی که به آمریکا قاچاق شده اند بخش دیگر توافقات فیمابین بود.

در انتها دو کشور عراق و آمریکا بر اهمیت روابط استراتژیک و عزم طرفین برای تقویت روابط و دستیابی به امنیت، ثبات و رفاه در منطقه تأکید کردند.، ایرنا

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46700

به "همکاری همه جانبه؛ ماحصل جلسه راهبردی و بیانیه مشترک آمریکا و عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری همه جانبه؛ ماحصل جلسه راهبردی و بیانیه مشترک آمریکا و عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید