معرفی آزادراه تهران شمال

به گزارش بلاگ پو، آزادراه تهران شمال که از اکنون از مهم ترین و پر رفت و آمدترین آزادراه های کشور است، فعلا قطعه یک و چهار آن افتتاح شده است. همچنین با دسترسی آسانی که این اتوبان به شمال کشور فراهم می نماید، می توانید خیلی راحت تر و سری تر از قبل شهرهای شمالی بروید. حال اگر برای سفر بعدی خود می خواهید به وسیله این آزادراه به شمال بروید.

معرفی آزادراه تهران شمال

معرفی آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران- شمال نام آزادراهی 121 کیلومتری است که برای اتصال تهران به شهر چالوس طراحی شده و تا کنون دو بخش از آن به بهره برداری رسیده است. این جهت ارتباطی با نام آزادراه 3 (ایران) هم شناخته می شود. آزادراه تهران-شمال به عنوان یک پروژه عظیم راه سازی در کشورمان به شمار می رود و در سه استان تهران، البرز و مازندران واقع شده است.

کوتاه شدن جهت به میزان حدود 65 کیلومتر، کاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهای عادی، ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال، صرفه جویی در مصرف سوخت به میزان حدود 35 درصد و حدود 86 میلیون لیتر در سال، کاهش آلودگی هوا ناشی به دنبال کاهش آلاینده های سوخت خودروها، افزایش ظرفیت عبور نسبت به جهت کنونی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغال زایی از جمله مزایای افتتاح آزادراه تهران شمال می باشد.

قطعه یک آزادراه تهران شمال

اولین بخش از آزادراه از تقاطع غیر همسطح با عظیمراه شهید همت و عظیمراه آزادگان شروع می شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو آب شهرستانک (سه راهی شهرستانک) می شود. جالب که بدانید این قطعه از جهت 16 تونل دارد.

این بخش حدود 60 کیلومتر جهت را تا اینجا کاهش می دهد. سال 1375 بود که احداث این قطعه شروع شد و در بهمن 1398 به بهره برداری آزمایشی رسید. در تاریخ 6 اسفند 1398 با حضور رئیس جمهور، حسن روحانی این قطعه به طور رسمی افتتاح شد.

قطعه دو آزادراه تهران شمال

در ادامه، این جهت به موازات جاده چالوس کشیده شده است و در دره سرهنگ، تونلی وجود دارد که به پل زنگوله می رسد. این بخش حدود 22 کیلومتر است و حدود 5 کیلومتر جهت را کاهش می دهد. احداث این بخش از خرداد 1396 شروع شده و هنوز ادامه دارد.

قطعه سه اتوبان تهران شمال

این جهت با طول 47 کیلومتر از پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد را دربرمی گیرد. عملیات احداث این بخش هنوز شروع نشده است.

قطعه چهار اتوبان چالوس

حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد - چالوس به قطعه چهار آزادراه تهران شمال اختصاص دارد و حدود 20 کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج - چالوس به شهر چالوس منتهی شده و خاتمه جهت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می شود. ساخت این بخش از سال 1375 شروع شد و از سال 1391 مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید بد نباشد که با رفتن به صفحه اجاره ویلا در شمال لیستی کاملی از ویلاهای شمال را در سایت کارناوال ببینید تا از بابت اقامت هم خیالتان راحت باشد.

جهت ورودی و خروجی به آزادراه تهران شمال

منطقه یک این آزادراه از تهران (انتهای اتوبان همت) و سه راهی شهرستانک و منطقه 4 آن از شهر چالوس یا سه راهی دشت نظیر قابل دسترسی است و مناطق 2 و 3 هنوز افتتاح نشده و به بهره برداری نرسیده اند همچنین تردد موتورسیکلت و وانت در این آزادراه ممنوع است. در روزهای تعطیل تردد تنها از جاده چالوس تا شهرستانک امکان پذیر است.

عوارضی آزادراه چالوس

نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال: 8000 تومان

نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال: 20000 تومان در روزهای عادی و 30000 تومان در روزهای پیک سفر.

روز پیک از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه تا خاتمه روز آدینه و همچنین روزهای تعطیل در نظر گرفته شده است.

تاریخچه آزادراه تهران شمال

شروع مطالعات اولیه برای طراحی این آزادراه به سال 1353 خورشیدی بازمی شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسابقه ای از سوی وزارت راه و ترابری برای طراحی این جهت ترتیب داده شد و هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری، بهترین طرح را انتخاب کردند. این آزادراه به عنوان بخشی از آزادراه سراسری شمال-جنوب نیز محسوب می شود که قرار است کوتاه ترین جهت ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس باشد. احداث این آزادراه از 23 سال قبل وارد برنامه ریزی اجرایی شد اما در سال های اولیه در اولویت پروژه های عمرانی کشور قرار نداشت و در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 با جدیت بیشتری دنبال شد که احداث و بهره برداری از منطقه 4 آن را در پی داشت. در دولت یازدهم، عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه از اواخر سال 1393 به طور جدی دنبال شد. بد نیست بدانید که در اردیبهشت ماه 1398 بخشی از یکی از تونل های این آزدراه به دلیل آتش سوزی فروریخت و مصدومیت حداقل هشت نفر از کارگران را در پی داشت. رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم 22 بهمن سال 1398 شروع بهره برداری آزمایشی از قطعه یک این آزادراه را صادر کرد و به دنبال آن در روز 23 بهمن صفی از خودروها در ورودی آزادراه تشکیل شد؛ صفی که یک ترافیک 2 ساعته را به دنبال داشت.

نقشه اتوبان جدید چالوس

بر اساس تصویر زیر که مشاهده میکنید، نقشه آزادراه تهران چالوس شامل 4 بخش است که در حال حاضر قطعات 1 و 4 آن افتتاح شده است. همچنین اگر حوصله سفر زمینی را ندارید و میخواهید به سرعت سفر کنید، می توانید بلیط هواپیما را از آدرس اینترنتی https://www.karnaval.ir/domestic-flights رزرو نمایید.

در خاتمه باید به یاد داشته باشیم که مناطق دو و سه این آزادراه، پل ها و تونل های عظیم و متعددی دارد که بر اساس برآورد مسئولان تا پیش از سال 1402 خاتمه نمی توان آنها را به بهره برداری رساند. حال باید ببینیم در آینده چه می شود و سرنوشت این آزادراه چه خواهد بود؟

منبع: karnaval

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43022

به "معرفی آزادراه تهران شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آزادراه تهران شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید