کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور

به گزارش وبلاگ اخبار تصویری، ایسنا/ براساس سخنان قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری ایران، کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور است.

کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور

نهادی برای هم افزایی فعالیت های ترویج علم معرفی گردد | تعریف عمده فعالیت های موزه بصورت مجازی

دکتر نعمت الله ارشدی پیرامون کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور گفت: موزه ملی علوم و فناوری ایران، نهادی زیر مجموعه معاونت پژوهش وفناوری وزارت علوم است که در 10 سال گذشته کوشش نموده تا در زمینه های ترویج علم، حفظ و معرفی دستاوردهای دانشمندان تاریخ ایران و اسلام، آموزش غیررسمی و ایجاد فضایی متفاوت با فضایی غیررسمی فعالیت های خود را سامان دهد.

وی با بیان اینکه کوشش موزه علوم و فناوری این است که نقش خود را به عنوان نهادی برای ترویج علم ایفا نماید گفت: در جامعه کنونی احتیاجهای شهروندان کاملا مشخص است و موزه باید در راستای برطرف این احتیاجها و آموزش عمومی کوشش کند. موزه ساختاری متفاوت با ساختار وزارت علوم دارد. در موزه ملی علوم و فناوری ایران، سه معاونت پژوهشی، نمایشگاهی و مالی و اداری وجود دارد. معاونت پژوهشی و معاونت نمایشگاهی در کنار گروه پژوهشی ای که شامل بعضی اعضای هیئت علمی هستند فعالیت های موزه را به خاتمه می رسانند.

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه از صفر تا صد فعالیت های موزه در داخل کشور انجام می گردد اعلام نمود: مطالعات و طراحی تک تک گالری های موزه در داخل انجام می گردد. اخیرا توانسته ایم فضای قابل توجهی را در اختیار بگیریم و امیدوارم طی پنج تا 10 سال آینده اهداف موزه را محقق کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مخاطبان موزه ملی علوم و فناوری بیان نمود: یکی از چالش های مهم موزه، مشخص مخاطبان و جامعه هدف است. عموما در مراکز علمی جهان دانش آموزان و بخشی از جوانان مخاطب به شمار می آیند اما قطعا افراد بازه های سنی دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. ما در موزه ملی علوم و فناوری ایران، عمده فعالیت های خود را بر مبنای دانش آموزان گذاشته ایم و در بعضی فعالیت ها خانواده ها را نیز مرکز توجه قرار دادیم. در حال حاضر فاز مطالعاتی یک پژوهش را در مورد جامعه هدف شروع نموده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دقیق تر مخاطبان خود را مشخص کنیم، اما براساس آنچه در اساسنامه ما آمده است، ما باید بتوانیم کل جامعه را در بر بگیریم. چنین چیزی روندی سخت دارد و احتیاجمند نیروی انسانی و امکانات بیشتری است. امیدواریم به مرور زمان بتوانیم طیف گسترده تری از مخاطبان را در نظر بگیریم.

ارشدی با بیان اینکه سعی نموده ایم ارتباط نزدیکی را با آموزش و پرورش برقرار کنیم درباره همکاری های مشترک موزه ملی علوم و فناوری و آموزش وپرورش گفت: تقریبا در بسیاری از قسمتها با آموزش و پرورش در تماس بوده ایم و بازدیدهای سازماندهی شده از مدارس وجود داشته است. خبرنامه ها و برنامه های موزه، از سالها پیش در پرتال وزارت آموزش و پرورش انعکاس می یابد.

ایجاد اتاق فکر ویژه کودک و نوجوان در موزه

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علم برای همه در موزه علوم و فناوری اعلام نمود: جشنواره علم برای همه یک جشنواره ملی قلمداد می گردد. برای این جشنواره، آثاری از سراسر کشور ارسال شد و آموزش و پرورش در این زمینه با ما همکاری بسیاری داشته است. همچنین، در نشست های علمی از آموزش و پرورش سخنرانی های بسیاری داشتیم. ما اتاق فکری ویژه کودک و نوجوان در موزه تشکیل دادیم و از دوستان باسابقه آموزش و پرورش دعوت کردیم که از تجربیات آنها استفاده کنیم. البته، فعلا وارد سامانه شاد نشده ایم. امیدواریم هنگامی که فعالیت های مجازی ما به ثبات رسید در سامانه شاد هم فعالیت داشته باشیم.

تعریف عمده فعالیتهای موزه در فضای مجازی

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت های موزه در دوران شیوع کرونا گفت: سال گذشته و در هفته دوم اسفند که شیوع کرونا به صورت جدی در کشور مطرح شد، چشم انداز پیش رو برای ما روشن نبود. با تصمیمی که ریاست موزه گرفتند، تهدید کرونا را به فرصتی برای عرضه فعالیت هایمان در فضای مجازی تبدیل کردیم. ما بی درنگ موزه را تعطیل کردیم و منتظر تصمیم گیری های سطح کلان نماندیم و تصمیم گرفتیم فعالیت های سال 1399 را به صورت دورکاری تعریف کنیم. ما عمده برنامه های سال 1399 را اساسا برای حضور در فضای مجازی تعریف کردیم. ممکن است نمره خوبی به عملکرد موزه ندهیم اما همکاران ما بسیار کوشش کردند به خصوص در جشنواره علم برای همه که اوج فعالیت های ما بود و از تاریخ 20 تا 30 آبان برگزار گردید. به گفته وی، 174 اثر در زمینه داستانهای علمی تخیلی به جشنواره علم برای همه رسید که حدود 70 اثر در وبسایت فعلی موزه بارگذاری شد و 20 نفر نیز برگزیده این بخش از جشنواره شدند.

آماده شدن سایت جدید موزه تا سرانجام آذر

ارشدی ادامه داد: سایت جدید موزه که با نگاهی کاملا متفاوت و مخاطب محوری تا سرانجام آذر آماده می گردد و امیدواریم محتوایی که در مجموعه فراهم می گردد مورد قبول مردم باشد. ما در موزه مشاوری ویژه فضای مجازی برای آنالیز فعالیت های مجازی و تسهیل ارتباط با مخاطب داریم. از نظر فنی، این دوستان همه ابعاد را آنالیز نموده اند و امیدواریم با آماده شدن وبسایت موزه، مردم از مطالب آن به صورت آنلاین و آفلاین استفاده نمایند.

ایجاد شبکه ای از مروجین در جشنواره علم برای همه

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره صندلی مروجان علم در جشنواره علم برای همه گفت: در جشنواره، بخشی به عنوان همراه با مروجان وجود دارد. هدف از ایجاد این بخش به وجود آوردن یک دورهمی با کسانی بود که در عرصه ترویج علم فعالیت می نمایند تا بتوانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در این فضای مجازی، هم شبکه ای از مروجین به وجود بیاوریم هم با مروجان علم تعامل کنیم. چون این بخش نوپاست تا به امروز استقبال زیاد نبوده است و امیدوارم کسانی که از این تریبون صدایم را می شنوند یاری نمایند که این بخش رونق بگیرد.

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری اظهار کرد: یکی از سیاست های کلانی که موزه تا به امروز دنبال نموده است این بوده که از تجربیات مروجان علم در فعالیت های خود استفاده کند. ما نشست های علمی با حضور مروجان علم برگزار کردیم اما امتداد پیدا ننموده است. امیدواریم با فضای گسترده ای که در آینده موزه تحویل می گیرد، محلی برای گردهمایی ترویجگران علم باشیم.

ارشدی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم وجود نهادی به عنوان متولی ترویج علم در کشور گفت: وجود یک نهاد هماهنگ نماینده برای بسترسازی در راستای هم افزایی فعالیت های ترویج علم احتیاج است، اما اگر این نهاد نقش نظارت و محدودنمایندگی فعالیت های ترویجی را ایفا نماید، ممکن است بعضی تصور نمایند محدودیت هایی ایجاد می گردد و در نتیجه از فعالیت های ترویج علم استقبال ننمایند. فکر می کنم در میان نهادهای مروج علم هیچ کدام به اندازه انجمن ترویج علم شرایط انجام چنین کاری را ندارد، چون انجمنی مستقل از دولت است و تجربه من نشان می دهد افراد متمایلند با نهادهای غیردولتی فعالیت نمایند.

تاسیس موزه علوم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی

وی در ادامه با بیان اینکه در اساسنامه موزه در راستای گسترش نهادهایی مانند موزه مطرح شده است که باید یاری گردد شعبی مانند موزه در شهرستان ها با یاری نهادهای دیگر همچون دانشگاه ها، فرمانداری ها و ... ایجاد گردد گفت: تا به امروز نیز در بعضی شهرستان ها فعالیت هایی شروع شده است مثلا موزه علوم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی تاسیس شده است. تعهدی که ما در قبال شعبات داریم به تربیت نیروی انسانی و آماده سازی محتوا مربوط است، اما فضای موزه و بودجه لازم برای احداث آن را خود مجموعه با همکاری خیرین بر عهده می گیرد.

نقش موزه های علوم در آموزش عمومی

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری درباره اهمیت وجود موزه های علوم و فناوری بیان نمود: کارشناسانی که در زمینه موزه های علوم و فناوری فعالیت می نمایند، معتقدند نقشی که این موزه ها می توانند در آموزش عمومی غیررسمی، ترویج علم و ارتقای سطح دانش شهروندان داشته باشند اگر بیشتر از دانشگاه ها نباشد معادل آنهاست. در صورتیکه بستر لازم فراهم گردد، موزه ها می توانند به صندلی خود دست یابند.

نحوه تعامل با موزه های خارجی

ارشدی درباره صندلی موزه های علوم و فناوری در کشورهای همسایه گفت: در کشورهای همسایه نیز موزه های علوم و فناوری وجود دارد و بعضی از آنها ممکن است به قطب های گردشگری تبدیل شده باشند. گالری ها و نمایشگاه های این موزه ها توسط شرکت های عظیم بین المللی تجهیز شده است، اما ما بدلیل محدودیت هایی که در تعاملات مالی و بین المللی داشته ایم، تجهیزات را خودمان در داخل ساخته ایم.

وی در سرانجام در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط موزه ملی علوم و فناوری ایران با موزه های خارجی گفت: موزه های علوم در جهان به عنوان نهادی زیرمجموعه ایکوم با یکدیگر ارتباط دارند، بنابراین می توان گفت ارتباط بین المللی و سیستماتیکی زیر نظر شورای موزه ها با همه موزه های علم و فناوری جهان داریم، ولی به صورت جداگانه خیر. قرار بود در سپتامبر امسال میزبان چهل و هشتمین کنفرانس سالانه موزه ها و مراکز علم باشیم که بدلیل شیوع کرونا ممکن نشد. امیدواریم در سال آینده چنین رویدادی برگزار گردد.

منبع: همگردی

به "کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش موزه علوم و فناوری برای ترویج علم در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید