آیا تخت خلیل از زباله دان تاریخ خارج می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ بدنبال خبر و گزارشات منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که آیا تخت خلیل از زباله دان تاریخ خارج می گردد؟

آیا تخت خلیل از زباله دان تاریخ خارج می گردد؟

داستان چیست؟

تخت خلیل بنای فراموش شده ای است که در روستای جهانگردی کاج شهرستان رزن قرار گرفته است و با وجود اهمیت فراوان نه تنها تا به امروز در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده، بلکه در آستانه تخریب است.

این بنا که مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته برای جهانگردان و حتی همدانی ها گمنام و ناشناخته است، گذر زمان نیز تخت خلیل را در شرایط نامناسبی قرار داده و بسیاری از بخشهای آن با خطر ریزش روبرو شده است.

روستای هدف جهانگردی کاج از روستاهای خوش آوازه استان همدان در حوزه صنایع دستی است و ویژگی های خاصی دارد، وجود این بنای تاریخی می توانست در جذب جهانگرد به روستا تأثیر فراوانی داشته باشد که متأسفانه تا به امروز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

پس از گذشت سالیان دراز علت نام گذاری این بنا معین نیست، نکته جالب توجه دیگر درباره این جاذبه تاریخی منبع آبی است که وسط این قلعه تعبیه نموده اند که متولیان امر باید در خصوص آن اظهارنظر نمایند.

محسن حجاری مکان، دهیار روستای کاج می گوید: روستای کاج تنها اسم روستای جهانگردی را یدک می کشد و متأسفانه قلعه روستا که نماد کاج است، در حال تخریب است.

وی ادامه می دهد: تخت خلیل در بالای تپه روستا واقع شده و قدمت زیادی دارد، نامه نگاری هایی با میراث فرهنگی برای ثبت آن انجام دادیم، اما متأسفانه نتیجه ای نداشت.

حجاری مکان با اشاره به اینکه کاج از سال 86 به عنوان روستای هدف جهانگردی شناخته شده، خاطرنشان می نماید: در طول این سالها میراث فرهنگی هیچ هزینه ای بابت این قضیه به روستا نداده و خود نیز هزینه ای صرف ننموده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان بیان می نماید: حدود 10 روز قبل با مسئول میراث فرهنگی شهرستان رزن و مسئول باستان شناسی اداره میراث فرهنگی همدان از این بنا بازدید نموده ایم.

سیده مریم مختاری موسوی با بیان اینکه متأسفانه تخریب زیادی در این بنا رخ داده، اضافه می نماید: برج و باروهای بنا باقی مانده اما اتصالات قلعه و معماری درون بنا تخریب شده است.

وی ادامه می دهد: در این بازدید مستنداتی از تخت خلیل تهیه کردیم و قرار است در جلسه شورای استان تصمیم نهایی گرفته گردد.

مختاری موسوی اظهار می نماید: با توجه به شرایط فعلی باید ببینیم آیا تخت خلیل قابلیت ثبت ملی یا ثبت در فهرست آثار واجد ارزش را دارد یا خیر؟ و اعضا در خصوص بنا تصمیم خواهند گرفت، اما طبق مشاهدات اجرا شده متأسفانه درصد تخریب زیاد است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی همدان می گوید: فضایی که به عنوان منبع آب در بنا تعبیه شده فضای بتونی است و طبق گفته مسئول شهرستان مربوط به تأمین آب آشامیدنی روستاست که احتمالاً توسط بنیاد مسکن یا امور آب اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی تخت خلیل در دستور کار میراث فرهنگی همدان قرار گرفته، یادآور می گردد: اینکه چه نتیجه ای برای این بنا گرفته گردد به اظهار نظر اعضای شورای استان بستگی دارد و متعاقباً به وزارتخانه ارسال می گردد و نظر نهایی را دفتر ثبت وزارت خانه به استان اعلام می نماید.

مختاری موسوی درباره قدمت بنا مطرح می نماید: با توجه به معماری بنا تاحدودی می توان قدمت آن را معین کرد، اما برای دستیابی به تاریخ ساخت آن باید مطالعات و نمونه برداری هایی انجام گیرد و در آزمایشگاه آنالیز و قدمت دقیق معین گردد.

به نظر می رسد بنای تاریخی تخت خلیل بیش از آنچه به نظر می رسد مغفول مانده است، چرا که با توجه به پیشینه تاریخی آن تا به امروز هیچ گونه اطلاعاتی مانند وجه تسمیه نام بنا، تاریخ دقیق ساخت یا حتی تاریخ تقریبی آن و سازندگان بنا در دست نیست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35566

به "آیا تخت خلیل از زباله دان تاریخ خارج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تخت خلیل از زباله دان تاریخ خارج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید