یادداشت، کار مجازی یا کار از راه دور راه چاره کاهش خطرات کرونا

به گزارش بلاگ پو، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی به آنالیز ابعاد مختلف موضوع دورکاری و نقش فناوری های نوین ارتباطی بر تسهیل دورکاری پرداخته است.

یادداشت، کار مجازی یا کار از راه دور راه چاره کاهش خطرات کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقاله ای که از نظرتان می گذرد با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشورمان و لزوم رعایت نکات بهداشتی در جهت جلوگیری از ابتلای آحاد جامعه به این بیماری، به آنالیز ابعاد مختلف موضوع دورکاری و نقش فناوری های نوین ارتباطی بر تسهیل دورکاری پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

کار مجازی یا کار فرامحلی و به تعبیر دیگر کار از راه دور محصول و نتیجه دو تحول عظیم در عرصه فناوری است.

تحول اول مربوط به ظهور صنعت همزمان ارتباطات است که امکان ارتباط با فرامحل را بصورت همزمان فراهم کرد و به نوعی در دنیا ارتباطات اهمیت فاصله، مکان و زمان خطی را از بین برد و تحول دوم مربوط به تبدیل ماهیت آنالوگ به ماهیت دیجیتال است؛ ماهیت دیجیتال از یک منطق رقومی و الگوریتمی برخوردار است که نظام برنامه و هوش مصنوعی را با انعطاف تغییر، تنوع، عملیات مبتنی بر زمان و موقعیت مجازی فراهم نموده است.

مفهوم کار مجازی

مفهوم کار در دنیا فیزیکی، ارتباط معناداری با عینی و فیزیکی بودن کار دارد و همین­طور در ارتباط مستقیم با زمان فیزیکی است. همچنین در دنیا فیزیکی و بر اساس منطق کار شیئی، دو نوع کار دستی و کار مکانیکی تجربه می ­گردد.

درحالی که در کار مجازی، منطق کار دکرگون می گردد و با یک کوشش منتهی به فراوری، متمایل به بی نهایت فراوری و بی نهایت توزیع و امکان متمایل به بی نهایت مصرف تحقق پیدا می نماید.

در فضای مجازی، کار از بستری متصل به مکان تعیین و مرکزی، به هویتی مجزا از مکان و در شکلی غیرمرکزی شده تغییر شکل می یابد و مفهوم کار فراگیر را با خصوصیاتی چون نامتمرکز بودن، ناپیوسته بودن، برای همگان بودن و از همه جا قابل اجرا بودن تحقق می بخشد. فشردگی مراحل کار در فرایندهای تعیین دیجیتالی، زمان انجام کار را به شکلی تصورناپذیر کوتاه نموده و تسهیل کار و کاهش ساعات کاری را به همراه دارد. مبتنی بر این رویکرد، می توان دنیا آینده را دنیای طبیعی تر و انسان آینده را انسانی آزادتر دانست

تجربه کار مجازی در کشورهای درگیر کرونا در ماه نخست شیوع اپیدمی

شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا، بر کسب و کارها اثر زیادی داشته است و برآورد شده که بیش از 5 میلیون شرکت در دنیا درآستانه کاهش شدید رشد اقتصادی هستند (وبگاه لدرز، 2020). بر این اساس، توجه به برنامه ­ریزی برای کار مجازی اهمیت زیادی پیدا نموده است.

در کشور چین که مبدأ ویروس کرونا حساب می ­گردد، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، دورکاری مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر، در چین تعداد 18 میلیون شرکت از کارکنان خود خواسته­ اند تا از خانه کار نمایند و تعداد افرادی که از خانه کار می ­نمایند، بالغ بر 300 میلیون نفر است (وبگاه سی­جی­تی­ان، 2020).

برای مثال، در کشور ژاپن، گروه پاسونا[2] که پیشتاز راهکارهای اشتغال در این کشور است، 13 هزار نیروی کار قراردادی خود را تشویق نموده تا در زمان شیوع کرونا از خانه فعالیت حرفه ­ای خود را دنبال نمایند (وبگاه نیپون. کام[3]، 2020الف). در مثال دیگری، NEC Crop که یکی از غول­ های ژاپنی است که در زمینه الکترونیک فعالیت دارد، از 60 هزار کارمند خود خواست تا دورکاری نمایند. این شرکت در سال 2018 سیستمی را معرفی کرد که به کارمندان خود این امکان را می ­داد تا از خانه کار نمایند (وبگاه نیپون. کام، 2020ب). همچنین گروه NTT[4] تعداد 200 هزار نیروی کار خود خواست تا از خانه کار نمایند (ایمایی و ایساوا، 2020).

تجربه دورکاری در ایران در ماه اخیر با شیوع کرونا

شهرداری تهران اعلام نموده که تمام نیروهای شهرداری تهران از جمله پرسنل خدماتی و کارگری علاوه بر کاهش ساعت کاری مطابق ضوابط می ­توانند از امکان دورکاری استفاده نمایند[5].

جمع­ بندی

از چالش ویروس کرونا باید فرصت فراگیر برای امکان دور کاری فراهم کرد تا بازگشت به شرایط عادی از این ظرفیت استفاده گردد و شرایط هوای پاک و کاهش تردد ماشین در شهر های عظیم را فراهم نمود. بر اساس تجربه­ برخی کشورها در حوزه دورکاری و کار مجازی، می­ توان برخی پشنهادها را مطرح نمود:

ضروری است دولت و همچنین قوه قضائیه و مجلس و نهادهای حاکمیتی برنامه تعیینی برای دور کاری اعلام نمایند. از این چالش بوجود آمده فرصتی را برای ایجاد نظم سیستمی فراهم نمایند که در مشاغل تعیین که بعد اداری، اقتصادی، خدماتی و رسانه ای دارد، امکان کار قابل رهگیری از دور فراهم گردد. در حال حاضر دستور العمل هایی برای دورکاری وجود دارد که ضروری است باز نشر و ابلاغ مجدد گردد و برخی از آنها به روز رسانی گردد. سازمان امور اداری و استخدامی در این حوزه باید بصورت جدی فعال باشد.

ضروری است پشتیبانی فنی و زیرساخت­ های مورد احتیاج برای کار مجازی به وسیله شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده های عظیم کشور فراهم گردد.

تنظیم دستورالعمل موقت دورکاری در سطح کلان کشور در دوره شیوع کرونا و در نظر دریافت ملاحظات مربوط به بیمه، حقوق.

تنظیم ساعات کاری منعطف برای کسب و کارهایی که امکان دورکاری وجود ندارد.

متن کامل این مقاله از اینجا قابل مشاهده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21169

به "یادداشت، کار مجازی یا کار از راه دور راه چاره کاهش خطرات کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، کار مجازی یا کار از راه دور راه چاره کاهش خطرات کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید