کجا پاندا ببینیم؟

به گزارش بلاگ پو، پانداها خرس های بومی چین هستند. این حیوانات یک گنجینه برای این کشور به حساب می آیند و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این آن ها به این کشور سفر می نمایند. در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا پانداها را بیشتر بشناسیم.

کجا پاندا ببینیم؟

خرس های پاندا که در زبان انگلیسی آن ها را با نام Giant Panda یا Great Panda می شناسند، از روی جثه بزرگ و رنگ سیاه و سفیدشان تعیین می شوند. بسیاری بر این عقیده هستند که رنگ سیاه و سفید پاندا برخی اوقات به استتار این حیوان یاری می نماید. قد خرس های پاندا بین 1/2 تا 1/5 متر است و وزن آن ها به طور میانگین 136 کیلوگرم است. پانداها از نظر قد و وزن هم اندازه خرس های سیاه آمریکایی هستند.

خرس های پاندا در مقایسه با خویشاوندان بسیار دور خود همانند پانداهای قرمز، جثه بسیار بزرگ تری دارند و دلیل اصلی نام گذاری آن ها به عنوان پانداهای غولپیکر هم همین ظاهر بسیار بزرگشان در مقایسه با خویشاوندان خود است.

رژیم غذایی

غذای اصلی خرس های پاندا را بامبو تشکیل می دهد. اشتهای خرس های پاندا برای خوردن بامبو تمامی ندارد! خرس های پاندا 12 ساعت در روز بامبو می خورند که این مقدار بامبو حدودا 12/5 کیلوگرم است! خرس های پاندا در کنار بامبو که غذای اصلی شان است، از جوندگان کوچک، ماهی ها، حشرات و حتی پرندگان نیز تغذیه می نمایند. خوردن گیاهان و گوشت در کنار یکدیگر، پانداها را در دسته حیوانات همه چیز خوار قرار می دهد.

معده خرس های پاندا برای هضم بامبو بسیار ایده آل است. دیواره معده این حیوانات با قدرت بسیار زیادی که دارد بامبو را در هم می شکند و هضم می نماید. از سویی دیگر اسید و آنزیم های خاصی که بر روی دیواره معده این جانوران وجود دارد باعث می گردد تا تکه های ریز و تیز چوب به دیواره معده آسیب نرسانند.

رفتار و عادات طبیعی

خرس های پاندا تنها هستند و تنهایی را ترجیح می دهند. خرس های پاندا به حدی به تنهایی علاقه دارند و از بودن در کنار دیگر پانداها بیزارند که حس بویایی بسیار قوی شان به آن ها این اجازه را می دهد که بوی دیگر پانداها را احساس نمایند که در زمان هایی که پاندای دیگری در حال نزدیک شدن به آن ها است محل را ترک نمایند. اگر دو پاندا به یکدیگر نزدیک شوند با یکدیگر درگیر می شوند، غرش می نمایند و گاهی اوقات هم یکدیگر را گاز می گیرند. به طور میانگین قلمرو یک خرس پاندا 5 کیلومتر مربع وسعت دارد.

وضعیت بقا

متاسفانه این حیوانات دوست داشتنی و محبوب در خطر انقراض قرار دارند و IUCN نام خرس های پاندا را در گروه حیوانات در خطر انقراض قرار داده است. هر چند که باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که این مسئله نسبت به گذشته یک پیشرفت است چرا که در دهه 80 میلادی نام خرس های پاندا در گروه کمیاب قرار داشت اما امروزه وضعیت بهتر شده است ولی با این وجود این موجودات دوست داشتنی همچنان در خطر انقراض قرار دارند. امروزه حدود 1600 خرس پاندا در طبیعت وجود دارد و حدود 100 عدد نیز در باغ وحش ها یافت می شوند.

فراوری مثل

خرس های پاندای ماده پس از گذشت 100 الی 180 روز یک یا دو بچه به جهان می آورند. توله ها در زمان تولد تنها 85 تا 142 گرم وزن دارند. توله های خرس های پاندا در زمان تولد کاملا نابینا هستند. پس از گذشت 18 ماه، توله ها می توانند زندگی مستقل خود را آغاز نمایند.

حقایق

  • خرس های پاندا در کنار مچ دست خود استخوان مخصوص و اضافه ای دارند که pseudo-thumb نام دارد. پانداها از این استخوان برای نگه داشتن بامبو و غذا خوردن راحت تر استفاده می نمایند.
  • خرس های پاندا قادرند تا ارتفاع 3/962 نیز بالا بروند که معمولا این کار را در فصول گرم سال انجام می دهند تا خنک تر شوند.
  • گونه خاصی از پانداها رنگ قهوه ای-سفید دارند. این گونه از پانداها بسیار کمیاب هستند. تصاویر آن ها در مقاله موجود است.
  • پانداها از 20 گونه مختلف بامبو تغذیه می نمایند.
  • در بین گوشتخواران، خرس های پاندا بزرگ ترین دندان اسیا را دارند.

کجا پاندا ببینیم؟

برای آن دسته از گردشگران حیات وحش که تمایل دارند خرس های پاندا را در طبیعت و در دل حیات وحش مشاهده نمایند باید گفت که خرس های پاندا تنها در مناطق مرکزی چین زندگی می نمایند. در این مناطق، هوا خنک است و بامبو به وفور یافت می گردد. همین دو عامل باعث می گردد که خرس های پاندا این مناطق را برای زندگی ایده آل ببینند.

نظر شما در خصوص خرس های پاندا چیست؟ آیا مایل به دیدن این حیوانات از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

مقالات سری گردشگری حیات وحش، دوشنبه ها و پنج شنبه ها ساعت 22:45 در وب سایت خبرنگاران منتشر خواهند شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: کجارو / livescience.com
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14423

به "کجا پاندا ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا پاندا ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید