کاخ چهل ستون قزوین یا (عمارت کلاه فرنگی)

به گزارش بلاگ پو، این بنای زیبا در واقع، گل سرسبد میدان آزادی قزوین است که البته اکثرا آنجا را با نام سبزه میدان می شناسند. جایی که بیشتر اماکن گردشگری و بسیار قدیمی نظیر گراند هتل، سرای سعدالسلطنه، بازار معروف قزوین و... در آن نزدیکی قرار دارند و با چند دقیقه پیاده روی می توان از آن ها بازدید کرد.

کاخ چهل ستون قزوین یا (عمارت کلاه فرنگی)

کاخ چهل ستون قزوین نمونه بارزی از تاریخ کهن ایران زمین است که برایمان داستان های بسیار زیادی برای بازگو کردن دارد. داستان های تاریخی از گذشتگانمان که می تواند مطالب زیادی به ما بیاموزد. مطالبی در خصوص معماری، سبک زندگی و ... آن موقع که تنها با بازدید از این بنای زیبا می توان به چنین مواردی پی برد. پس برای ادامه این ماجراجویی تاریخی با ما همراه باشید.

چرا بازدید از کاخ چهل ستون قزوین پیشنهاد می گردد؟

عمارت چهل ستون قزوین یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی شهر قزوین است که در بهترین جای شهر واقع شده و همانطور که در بالا اشاره نمودیم می توانید هم زمان با آن، از سایر بناهای نفیس دیگر نیز دیدن کنید. به جرات می توان گفت که این بنا یکی از نادرترین کاخ های دوران حکومت شاه طهماسب بوده که از آن موقع به جای مانده و از لحاظ تاریخی، معماری و فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار است.

درون این کاخ 2 طبقه مجزا وجود دارد که می توانید در هر کدام از آن ها آثار نقاشی و خطاطی نفیسی را مشاهده نموده و از دیدن آن ها نهایت لذت را ببرید. متاسفانه بعضی از آثار نقاشی به مرور زمان از بین رفته اند، اما خوشبختانه تعداد کثیری از این آثار دست نخورده باقی مانده اند. گفتنی است که این کاخ زیبا برای اولین بار در بهمن ماه سال 1334 در فهرست آثار تاریخی کشورمان به ثبت رسید. کاخ چهل ستون قزوین می تواند برای بیشتر کسانی که به خوشنویسی علاقه بسیار زیادی دارند یک فرصت استثنایی به شمار بیاید، چرا که این کاخ به عنوان موزه خوشنویسی هم در حال فعالیت بوده و در این راستا هواداران بسیار زیادی نیز دارد.

تاریخچه کاخ چهل ستون قزوین

همانطور که گفتیم، دیدن بناهای تاریخی نفیس و با ارزش چنان حسی را در ما القا می نماید که گویی در زمان سفر نموده و به چند قرن پیش باز گشته ایم. بی شک تماشای کاخ چهل ستون قزوین نیز چنین حسی را در ما ایجاد خواهد نمود. چرا که اگر بدانید این کاخ باشکوه به دستور شاه طهماسب در دوره صفوی بنا شده و جایی که شما در آنجا ایستاده اید روزگاری پایتخت ایران بوده بدون استثناء حال بسیار عجیب و جالبی به شما دست خواهد داد.

در واقع زمانی که شاه طهماسب شهر قزوین را پایتخت ایران خاطرنشان کرد، اتفاق های بسیار مهمی در این شهر رقم خورد که دستور ساخت کاخ چهل ستون قزوین نیز یکی از این رویدادهای مهم و تاریخی بود. یک رویداد بسیار زیبا که تا به امروز سالم و دست نخورده باقی مانده و بیانگر چند قرن تاریخ و تمدن زیبای ایرانیست.

معماری کاخ چهل ستون قزوین

این کاخ مجلل و باشکوه میان یک باغ بسیار زیبا واقع شده که توسط درختان قطور و سرسبز احاطه گشته است. کاخ چهل ستون قزوین دارای 2 طبقه مجزا و به شکل هشت ضلعی است. مساحت این بنا بالغ بر 500 مترمربع بوده که ستون های طبقه پایین آجری و ستون های طبقه بالا و همچین نرده های ایوان آن از چوب ساخته شده است. علاوه بر نرده ها و ستون ها، چهارچوب های طبقه بالا نیز مشبک های بسیار زیبایی هستند که به نظر می رسد از چوب های بسیار مرغوب و زیبا ساخته شده اند. شما با ورود به طبقه پایین شاهد نقاشی های دیواری بسیار جذاب و زیبایی خواهید شد که این سبک خاص مربوط به مکتب قزوین بوده و اگر به هنر و مکاتب ایرانی علاقه داشته باشید با کمی جست وجو می توانید پی به آثار زیبای مکتب قزوین ببرید.

اما چیزی که جذابیت این کاخ را دو چندان نموده، استفاده از شیشه های رنگی و بسیار جذاب در این کاخ بوده است که یکی از نماد های معماری ایرانی شناخته می گردد. به نظر می رسد این شیشه های رنگی کاربرد های بسیار زیادی در معماری ایرانی داشته اند و تنها از لحاظ زیبایی شناختی مورد آنالیز قرار نمی گیرند. برای مثال در بعضی منابع آمده است که شیشه های رنگی و انعکاس نور آن ها در طول روز، حتی موجب دور کردن حشرات موذی نظیر پشه، مگس و... می شد، که البته منبع علمی و رسمی برای اثبات چنین موضوعی برای صحبت و سقم این قضیه را وجود ندارد.

اما گذشته از هر چیز، نقش موثری که این شیشه های رنگی در زیبایی بصری معماری ایرانی داشته اند غیر قابل انکار است. دست آخر می توان به پله های کوچک و تنگی که این 2 طبقه را به هم وصل می نمایند اشاره نمود که آن ها هم جذابیت خاص خودشان را دارند. شما در حال بالا رفتن از پله ها هم باید مراقب قدم هایی که به دقت برمی دارید باشید و از طرف دیگر نیز محو جذابیت فضای داخلی کاخ چهل ستون قزوین خواهید شد.

در کاخ چهل ستون قزوین از چه چیزهایی می توان دیدن کرد؟

همانطور که گفتیم هر 2 طبقه این کاخ پر از آثار نفیس هنرهای تجسمی بوده و می توانید از شاهکارهای خطاطی و همچنین نقاشی های دیواری در هر دو طبقه دیدن کنید. اما حتم داریم در طبقه اول با تماشای نقاشی های دیواری نفیس که مربوط به مکتب قزوین هستند غافلگیر خواهید شد که البته اطلاعات مهم راجع به این آثار توسط یکی از کارکنان آنجا برایتان شرح داده خواهد شد و در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

در طبقه بالا یا همان طبقه دوم نیز می توانید آثار بسیار جذاب و بی بدیل خطاطی را مشاهده کنید که همگی مربوط به هنرمندان صاحب نام این حوزه هستند. بیرون این امارت عظیم نیز یک حیاط بسیار عظیم وجود دارد که هر وقت دلتان گرفت و یا دوست داشتید هوایی تازه کنید می توانید در آنجا قدم زده و از فضای دلنشین آن لذت ببرید و احساس کنید که انگار قدم به دوران صفوی گذاشته و در حال تماشای یکی از خاص ترین لحاظت تاریخی آن موقع و مکان مجلل هستید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه چه قدر است؟

در سفر به قزوین به جز هزینه خرید بلیط هواپیما، برای بازدید از این مکان احتیاج است بلیط تهیه کنید. همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان 2 ساعت اعلام شده.

چگونه به کاخ چهل ستون قزوین برویم؟

شما در هر نقطه از قزوین که باشید می توانید به راحتی به کاخ چهل ستون بروید. اگر با ماشین شخصی سفر ننموده اید و قصد دارید به وسیله تاکسی به کاخ چهل ستون قزوین بروید. می توانید ابتدا به میدان ولیعصر قزوین رفته و در آنجا سوار تاکسی های میدان آزادی یا همان سبزه میدان شوید. وقتی که در سبزه میدان پیاده شدید، یک پارک بسیار عظیم را مشاهده خواهید کرد که دورتادور آن خیابان بوده و اگر سمت مرکز پارک بروید مشاهده خواهید کرد که کاخ چهل ستون روبه روی این پارک قرار گرفته است.

اما اگر با ماشین شخصی خودتان باشید، می توانید با رسیدن به میدان آزادی این کاخ زیبا را به راحتی پیدا کنید. توصیه می کنیم حتما از نام سبزه میدان برای پرسیدن آدرستان بهره ببرید. چرا که بیشتر اهالی شهر قزوین این میدان را بیشتر با نام سبزه میدان می شناسند.

در نزدیکی کاخ چهل ستون قزوین از چه جاهای دیدنی دیگری می توان دیدن کرد؟

سرای سعدالسلطنه: 600 متر

بنای تاریخی گراند هتل: 600 متر

عمارت سردار مفخم: 1 کیلومتر

بازار قزوین: 1 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ چهل ستون قزوین وجود دارد؟

هتل ایران: 400 متر

مهمان پذیر فرد: 400 متر

هتل البرز: 400 متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ چهل ستون قزوین هستند؟

رستوران اقبالی: 200 متر

رستوران یاس: 400 متر

رستوران نوفل لوشاتو: 500 متر

کافه رستوران سنتی سعدالسلطنه: 800 متر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34106

به "کاخ چهل ستون قزوین یا (عمارت کلاه فرنگی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ چهل ستون قزوین یا (عمارت کلاه فرنگی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید