چگونه رشد صنعت انیمیشن متوقف می گردد؟

به گزارش وبلاگ اخبار تصویری، یک عضو هیئت انتخاب یازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران معتقد است: موضوعی که می تواند پیشرفت صنعت انیمیشن را آهسته یا متوقف کند، نحوه سفارش و مدیریت فراوری آثاری است که به صورت صنعتی و انبوه انجام می گردد.

چگونه رشد صنعت انیمیشن متوقف می گردد؟

بابک نکویی تهیه نماینده و کارگردان انیمیشن در گفت وگو با وبلاگ اخبار تصویری، درباره صنعت انیمیشن و پیشرفت آن گفت: اگر بخواهیم یک نگاه اجمالی به صنعت انیمیشن در ایران داشته باشیم، باید بگویم در این مدت انیمیشن ایران از جهت بهبود تکنیک و کیفت در راستا درستی قدم برداشته است.

او اضافه نمود: در بخش هنری و غیر صنعتی نیز انیمیشن ایران همواره فعال و تأثیرگذار بوده و هنرمندان مؤثر زیادی در این زمینه داشتیم اما در حوزه هنر- صنعت، انیمیشن ایران آهسته ولی متداوم پیشرفت نموده است.

نکویی اعلام کرد: موضوعی که می تواند این پیشرفت را آهسته یا متوقف کند، نحوه سفارش و مدیریت فراوری آثاری است که به صورت صنعتی و انبوه انجام می گردد. اگر سفارش دهندگان این حوزه هزینه فراوری را خیلی پایین در نظر بگیرند و متناسب با رشد هزینه ها افزایش ندهند بی شک با افت شدید کیفیت در فراوریات انبوه انیمیشن روبرو خواهیم شد.

این انیماتور ادامه داد: این موضوعی است که باید نگران آن باشیم، مخصوصاً در این اوضاع مالی چرا که تاکنون متولی فراوری انیمیشن بخش خصوصی نبوده و کاملاً دولتی است. تا زمانی که انیمیشن صنعتی ایران احتیاج به حمایت های دولتی و سفارش های دولتی دارد اگر قیمت ها تغییر چشمگیری نیابد با افت شدید کیفیت و تکنیک روبه رو خواهیم شد.

مدیر و مؤسس استودیو گنبد کبود با بیان اینکه انیمیشن ایران در ده سال اخیر به شدت رو به پیشرفت بوده است اضافه نمود: انیمیشن در سینما نسبت به 10 سال قبل بسیار فعال تر بوده و تعدادی فیلم سینمایی در این بخش هر سال اکران می شوند و بعضی از آن ها در گیشه هم پیروز هستند. اکنون فراوری انیمیشن سینمایی در کنار فیلم زنده جدی تر شده و توانسته دو سیمرغ را ازآن خود کند. در جشنواره سال جاری نیز یک نماینده خوب برای بخش سینمایی داشتیم.

این تهیه نماینده و کارگردان انیمیشن درباره آثاری که سال جاری در جشنواره پویانمایی حضور دارند، گفت: آثاری که در جشنواره سال جاری حضور دارند، بدون شک داورهای خارجی را هم تحت تأثیر قرار می دهند، چرا که سبک و سیاق و روایت خاص خود را دارند.

او با بیان اینکه در بخش تبلیغاتی جشنواره آثار ایرانی عالی بودند اما در بخش تلویزیون آثار ایرانی کمی با آثار خارجی فاصله داشتند اضافه نمود: کیفیت کارها در بخش دانشجویی نیز خوب بود، آثار دانشجوی خارجی مانند آثار فرانسه به بخش صنعتی و حرفه ای خیلی نزدیک بودند و حتی از بعضی آثار حرفه ای بعضی کشورها کیفیت شان بالاتر بود.

نکویی ادامه داد: در کل کارهای دانشجویی بین الملل خصوصاً خارجی در کیفیت و محتوا خیلی بهتر از کارهای حرفه ای بودند. به گونه ای که در این جشنواره بیشتر انیمیشن های دانشجویی مرا تحت تأثیر خود قرار دادند. کارهای دانشجوی ایرانی هم خوب هستند اما با کارهای خارجی متفاوت هستند. نگاه دانشگاه های خارجی در سبک و سیاق، صنعتی اند و انیمیشن آنها جدید است، در عین حال در بیشتر دانشگاه های ما ساخت انیمیشن تجربی و انفرادی است و نمی توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. با این حال کارهای دانشجویی ایرانی پیشرفت داشته اند.

او درباره این دوره از جشنواره پویانمایی گفت: جشنواره پویانمایی سال جاری، بخش های جانبی بیشتری را در خود جا داده و از لحاظ محتوایی حرفه ای تر شده است. معمولاً بخش های جانبی جشنواره ها هستند که آن جشنواره را تاثیرگذارتر می نمایند. سال جاری جشنواره پویانمایی در مقایسه با دوره های گذشته با برنامه ریزی بهتر و متولیان و حمایت گران بیشتر و حجم بیشتر برنامه های جانبی برگزار گردید.

نکویی اضافه نمود: در حوزه انیمیشن همچنان بخشی از بودجه هایمان باید تأمین گردد تا بتوانیم یک سری کارها را انجام دهیم، چون متولی این کارها دولتی است. زمانیکه اوضاع مالی خوب نیست، روی این ماجرا تأثیر می گذارد. بنابراین باید به سمت خصوصی سازی برویم و متولیان غیر دولتی پیدا کنیم تا حوزه انیمیشن را گسترش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه رشد صنعت انیمیشن متوقف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رشد صنعت انیمیشن متوقف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید