نهدنیای فناوری به تصمیمات ترامپ، دانشمندان به خیالبافی متهم شدند

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران- گروه دانش و فناوری: از دونالد ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یاد می گردد که رابطه خوبی با علم و فناوری ندارد و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا به کابوسی برای جامعه علمی و شرکت های مهم فناوری جهان تبدیل شده است.

نهدنیای فناوری به تصمیمات ترامپ، دانشمندان به خیالبافی متهم شدند

چرا که از همان ابتدا و در روزهای قبل از انتخابات 2017 ریاست جمهوری ایالت متحده، سیاست ها و وعده های ترامپ هیچ گاه به مذاق اهالی علم و فناوری خوش نیامد و پس از پیروزی این میلیاردر نیویورکی در انتخابات ریاست جمهوری نیز، تصمیمات وی همواره پرحاشیه و دردسرساز بوده است.

تاکید وی برای قطع اینترنت در برخی مناطق دنیا، لغو پیمان آب و هوایی پاریس، سوءاستفاده از اطلاعات میلیون ها کاربر و الزام وی برای فروش ابزار کنترل و نظارت از سوی شرکتهای فناوری به پلیس و سازمان های اطلاعاتی از جمله تصمیماتی است که طی این مدت، با حاشیه های بسیاری همراه بوده است. در کنار این تصمیمات می توان به موضوع قانون ضد مهاجرت ترامپ نیز اشاره نمود که به صورت غیرمستقیم، شرکتهای بزرگ فناوری را به دردسر انداخت.

اطلاعات میلیون ها کاربر فیس بوک به سرقت رفت

موضوع سوءاستفاده از اطلاعات میلیونها کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، در اسفندماه سال 96 ، موج گسترده ای از خشم دنیای فناوری را در مورد سیاستهای رئیس جمهور آمریکا به راه انداخت.

چرا که تعیین شد موسسه کمبریج آنالیتیکا که در زمینه داده کاوی فعالیت دارد، بدون کسب اجازه، اطلاعات کاربران فیسبوک را در اختیار داشته و در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ از این اطلاعات برای ایجاد تکنیک هایی استفاده نموده که رأی دهندگان را مورد هدف قرار می داده است.

اسناد فاش شده از سوی فیسبوک و مصاحبه کارمندان سابق این شرکت، از این راز پرده برداشت و تعیین شد که تیم دونالد ترامپ با بهره گیری از فیسبوک، پروفایل میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی را مورد سوءاستفاده قرار داده و مدل هایی برای تغییر رای به واسطه تبلیغات هدفمند ایجاد نموده که در شناخت تمایلات درونی کاربران، موثر واقع شده است.

این سوء استفاده به وسیله یک اپلیکیشن صورت گرفت که به عنوان ابزاری پژوهشی برای روانشناسان لیست شده بود؛ در ابتدا قرار بود این اپلیکیشن به کاربران یک پروفایل شخصیتی ارائه دهد و کاربران با اشتراک گذاری اطلاعات خود با این اپلیکیشن موافقت نموده بودند؛ اما براساس گزارش ها، ظاهرا تنها بخش کوچکی از کاربران با اشتراک گذاری اطلاعات خود با طرف های دیگر موافق بودند.

اما بعدا تعیین شد که این اپلیکیشن به تمام اطلاعات موجود در حساب کاربری فیسبوک افراد و دوستان آنها دسترسی داشته است و هنگامی که فیسبوک، متوجه قرارگیری اطلاعات کاربران در اختیار این موسسه شد، خواهان نابودی این اطلاعات شد و پس از افشا شدن این رخداد نیز حساب های رسمی مربوط به آزمایشگاه های ارتباطات راهبردی (SCL) و شرکت تابعه آن یعنی کمبریج آنالیتیکا را به خاطر تخطی از شرایط استفاده، به حالت تعلیق درآورد.

پس از آن بود که در فروردین سال 97 مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک در جلسه سنای آمریکا اعتراف کرد که با فروش اطلاعات کاربرانش به موسسه کمبریج آنالیتیکا در کمپین انتخاباتی ترامپ، باعث شده که سهم عمده ای در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.

درخواست کارکنان آمازون برای همکاری نکردن با سازمانهای اطلاعاتی

اعتراض به سیاستهای ترامپ تا جایی پیش رفته که کارکنان غولهای فناوری دنیا نیز خواهان قطع همکاری این شرکتها با نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا هستند.

به تازگی تعدادی از کارکنان شرکت آمازون با ارسال نامه ای برای جف بزوس موسس و مدیرعامل این شرکت، از وی خواستند تا از فروش ابزار کنترل و نظارت به پلیس و سازمان های اطلاعاتی آمریکا خودداری کند.

در بخشی از این نامه از جف بزوس خواسته شده تا فروش یک نرم افزار شناسایی هویت موسوم به Rekognition را به سازمان های نظامی و اطلاعاتی آمریکا متوقف کند و همچنین دسترسی شرکت Palantir را به خدمات تحت وب آمازون متوقف کند. شرکت Palantir در زمینه جمع آوری اطلاعات کاربران از اینترنت و فضای مجازی فعال است و این اطلاعات را دسته بندی و تجزیه و تحلیل می نماید.

پیش از این نیز کارکنان گوگل و مایکروسافت به دلایل مشابه اعتراضاتی را به سیاستهای ترامپ داشته و خواهان خاتمه هرگونه همکاری با ارتش و دیگر نهادهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده بودند.

مذاکره برای قطع اینترنت

اخبار منتشر شده از تفکرات دونالد ترامپ در مورد استفاده از ابزارهای فناوری نشان می دهد که وی به ندرت از ایمیل برای ارسال مطالب خود استفاده می نماید و حتی بر این عقیده است که اینترنت ابزاری در جهت ترویج عقاید تروریستی در دنیا است. ترامپ پیش از این عنوان نموده بود که گروه داعش برای جذب نیرو از شبکه های اجتماعی اینترنتی بهره می برد و پیشنهاد داد که مذاکره ای با بیل گیتس برای قطع اینترنت در برخی مناطق دنیا داشته باشد.

محدودیت واردات و صادرات محصولات کامپیوتری

همچنین سیاستهای ترامپ در مورد محدودیت پیمان نفتا (معاهده تجارت آزاد کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا) یکی دیگر از مواردی است که به دلیل محدودیت در واردات و صادرات محصولات کامپیوتری، سبب شد مدیران شرکتهای فناوری آمریکایی دل خوشی از وی نداشته و برای مثال مدیرعامل اچ پی در واکنش به این تصمیم ترامپ اعلام نموده بود که درصورتیکه این تصمیم عملیاتی گردد، شرکت های فناوری آمریکایی به شدت آسیب پذیر می شوند.

ستیز با شرکتهای فناوری

مواضع خصمانه ترامپ در رابطه با دنیای فناوری به همین جا ختم نمی گردد و وی همانطور که در کمپین های تبلیغاتی خود عنوان نموده بود، به محض ورود به کاخ سفید، شرایط دریافت ویزای شرکت های دره سیلیکون را برای جذب نیروهای خارجی تغییر داد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بارها تاکید نمود که با شرکت هایی همچون اپل، گوگل و حتی مایکروسافت که از ارائه اطلاعات کاربرانشان به پلیس فدرال ممانعت به عمل می آورند، به شدت برخورد خواهد نمود.

مخالفت غولهای فناوری دنیا در برابر تصمیمات جنجالی ترامپ

با وجود اینکه شرکت های بزرگ و کوچک تکنولوژی در آمریکا به نیروهای مهاجر تکیه دارند و سال ها امکان ورود و خروج بدون محدودیت برای این مهاجران نخبه وجود داشت، دونالد ترامپ در بهمن ماه سال 95 تصمیم گرفت که ورود این مهاجران را به آمریکا محدود کند.

این تصمیم با مخالفت بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری روبرو شد و این شرکتها معتقد بودند که این تصمیم جنجالی، برنامه پیشرفت مالی شرکت های حوزه فناوری و دره سیلیکون (سیلیکون ولی) را به شدت تحت شعاع قرار می دهد.

تحقیقات بنیاد ملی سیاست آمریکا در زمینه مهاجرت، نشان می دهد که بیش از نیمی از استارت آپ ها و شرکت های نوپای تکنولوژی آمریکا با ارزش یک میلیارد دلاری یا بیشتر، دست کم یک مهاجر را به عنوان موسس و بنیانگذار در اختیار دارند. درهمین حال دو سوم شرکت های بزرگ تکنولوژی آمریکا از نظر سرمایه بازار، از سوی مهاجران مدیریت می شوند که از آن جمله می توان به ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل اشاره نمود.

از سوی دیگر گفته می گردد که حدود دو سوم افرادی که در زمینه های کامپیوتر و علوم IT در سیلیکون ولی کار می نمایند، در خارج از آمریکا متولد شده اند.

نه دنیای فناوری به قانون ضدمهاجرتی ترامپ

باتوجه به تعداد بالای مهاجران شاغل در شرکت های بزرگ تکنولوژی، دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد محدودیت مهاجران، واکنش های گوناگونی در سطح شرکت های تکنولوژی به همراه داشت.

برای مثال سرگی برین بنیانگذار گوگل در اولین اقدام در فرودگاه بین المللی شهر سانفرانسیسکو در کنار معترضان نهاده شد و مخالفت جدی این شرکت را با قانون ترامپ اظهار داشت. همینطور ساندار پیچای مدیرعامل این شرکت در نامه ای اظهار داشت که حدود 100 نفر از کارکنان این شرکت تحت تاثیر این قانون قرار می گیرند و این دردناک است که می بینیم برخی از همکاران ما به خاطر این دستور، هزینه می پردازند.

بر اساس اعلام ورج، تیم کوک مدیر عامل شرکت اپل نیز در پیغامی با ابراز نگرانی در مورد این تصمیم اظهار داشت که اپل از قانون جدید مهاجرت حمایت نمی نماید و از آن تبعیت نخواهد نمود. چرا که بدون وجود مهاجران، اپل شکل نمی گرفت و هیچ کدام از نوآوری ها و موفقیت های امروز به دست نمی آمد.

براد اسمیت رئیس حقوقی مایکروسافت هم در واکنش به این قانون تاکید نمود که این شرکت به مهاجرت متعادل مهاجران نخبه و متخصص و ایجاد فرصت های مهاجرت برای نخبگان و متخصصان جوان مطیع قوانین آمریکا اعتقاد دارد.

زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک نیز در این رابطه گفت که من نگران تاثیرات این فرمان اجرایی رئیس جمهوری ترامپ هستم. پدربزرگ و مادربزرگ من از آلمان، اتریش و لهستان به آمریکا آمده اند و والدین همسرم نیز از چین و ویتنام؛ آمریکا ملتی تشکیل شده از مهاجران است و ما باید به آن افتخار کنیم.

درخصوص این تصمیم ترامپ شرکتهای نتفلیکس و توئیتر هم مخالفتهای خود را اظهار داشتند؛ به گفته رید هستینگز مدیرعامل نتفلیکس، اقدامات ترامپ به کارکنان این شرکت در سراسر دنیا آسیب می زند و این مسئله دردآور است.

توئیتر نیز در شناسه رسمی خود اظهار داشت که این شرکت توسط مهاجرانی از تمامی ادیان بنا شده و از همه آنها پشتیبانی و حمایت می نماید.

دادخواست قانونی اهالی سیلیکون ولی علیه ترامپ

در نهایت پس از اعتراضات گسترده اهالی سیلیکون ولی به فرمان مهاجرت ترامپ، سران دنیای تکنولوژی به گزینه های قانونی روی آوردند.

بر اساس اعلام رویترز، در این زمینه باب فرگوسن دادستان کل واشنگتن، دادخواستی را علیه ترامپ تشکیل داد و شرکتهای بزرگ فناوری همچون مایکروسافت، آمازون و اکسپدیا نیز حمایت خود را به دلیل تاثیرات این تصمیم منفی، از این دادخواست اظهار داشتند.

اساتید دانشگاهی به دونالد ترامپ نامه زدند

دانشمندان و محققان نیز بارها نگرانی خود را از اقدامات دولت ترامپ اظهار داشتند و بسیاری از اساتید رشته های فیزیک، جغرافیا و علوم پزشکی با سیاست های ترامپ در زمینه طرح های درمانی، مسائل آب و هوا و تحقیقات سلول های بنیادی مخالف هستند.

برای مثال پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، چندین استاد دانشگاه در این کشور با ارسال نامه مشترکی به وی، نسبت به مواضع و انتخاب های وی درباره کابینه ابراز نگرانی کردند.

در بخشی از این نامه آمده بود: ما اساتید دانشگاه های آمریکا ترجیح می دهیم به کارهای علمیبپردازیم اما آنچه از طرز تفکر شما دریافته ایم این است که به سختی می توان در این شرایط، به کار علمی و تحقیقاتی پرداخت.

دانشمندان به خیالبافی متهم شدند

در ادامه اعتراضات از سیاست های جنجالی و تبعیض آمیز دولت امریکا، دویچه وله اظهار داشت که هزاران نفر از دانشمندان و محققان کشور آمریکا با برگزاری تظاهراتی در پایتخت این کشور، به سیاست های ترامپ در زمینه تغییرات آب و هوایی اعتراض کردند.

علت افزایش اعتراضات در بین پژوهشگران و محققان آمریکا، تصمیماتی است که ترامپ در زمینه های علمی اتخاذ نموده و تصمیم وی در مورد پیمان پاریس- پیمان نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم- باعث نارضایتی و ناخشنودی پژوهشگران و محققان آمریکا شده است.

طبق تصمیمات رئیس جمهور آمریکا، آژانس دفاع از محیط زیست (EPA) و وزارت محیط زیست آمریکا از برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی منع شدند و به آن ها دستور داده شد که از به روزرسانی سایت های خود اجتناب ورزند. فراتر از آن به مدیریت پارک ملی دستور داده شد که از شبکه توئیتر برای خبررسانی استفاده نکند.

شرکت نمایندگان در این تظاهرات پلاکاردها و دست نوشته هایی به همراه داشتند و معتقد بودند که ترامپ کسی است که نه به دانش تکامل اعتنایی می نماید و نه برای هشدارهای مربوط به تغییرات آب و هوایی ارزشی قائل است. حتی همه این هشدارها را خیال بافی دانشمندان می داند.

این تنها اقدام ترامپ نبود که واکنش اعتراضی گسترده ای را در پی داشته است. از دیگر اقدامات عجیب رئیس جمهور کنونی آمریکا، دستور پاک کردن اطلاعات مربوط به تغییرات آب و هوا از وبسایت آژانس حفاظت محیط زیست این کشور بود. با رسانه ای شدن این موضوع، سایت جنجالی ویکی لیکس در پیامی توئیتری به دانشمندان پیشنهاد داد این اطلاعات را در ویکی لیکس منتشر نمایند.

انتخاب قاضی مدافع جاسوسی سایبری

در کنار این موضوع، انتخاب قاضی برت کاواناف به عنوان نامزد ترامپ برای حضور در دیوان عالی آمریکا از دیگر اقداماتی است که در تیرماه سال جاری از سوی ترامپ صورت گرفت و باعث افزایش خشم دنیای فناوری از رئیس جمهور آمریکا شد. چرا که از قاضی برت کاواناف به عنوان فردی نام برده می گردد که مدافع جاسوسی های سایبری کاخ سفید است.

وی پیش از این در دادگاه عالی تجدیدنظر ایالات متحده، قوانین مربوط به بی طرفی اینترنت را غیرقانونی توصیف نموده و خواهان تغییر آن شده بود.

قاضی کاواناف از مدافعان جاسوسی های سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا در فضای مجازی محسوب می گردد و پیش از این تصریح نموده بود که برنامه جمع آوری انواع متا دیتا در اینترنت توسط دولت، با قانون اساسی آمریکا کاملا مطابقت دارد. به همین دلیل کارشناسان فناوری معتقدند با توجه به چنین دیدگاه هایی، دولت ترامپ جاسوسی های سایبری خود از کاربران اینترنت را شدت خواهد بخشید.

سیاست خصمانه ترامپ برای مقابله با شرکت های فناوری چینی

دونالد ترامپ سیاستهای جدیدی را برای ایجاد موانع متعدد برای جلوگیری از سرمایه گذاری چینی ها در صنایع فناوری آمریکا و صادرات محصولات تکنولوژی به این کشور آسیایی نیز در پیش گرفته است؛ هدف اصلی از این دو سیاست که در راستای منازعه تجاری چین و آمریکا قرار دارند، مقابله با برنامه ساخت چین 2025 دولت پکن است که با هدف پیشرفت چشمگیر در فناوری و پشت سر گذاشتن کشورهای دیگر طراحی شده است.

بدین منظور در تیرماه سال جاری اعلام شد که وزارت خزانه داری ایالات متحده در حال تدوین قوانینی است تا از فروش مراکز فعال در زمینه فناوری های صنعتی برجسته به شرکت هایی که حداقل 25 درصد مالکیت آنها در دست چینی ها است، جلوگیری گردد.

دراین راستا و همزمان با اوج دریافت منازعه تجاری چین و آمریکا، واشنگتن تعرفه 25 درصدی را برای کالاهای تکنولوژیک چینی در نظر گرفته که از ماه آینده اجرایی خواهد شد؛ از سوی دیگر ترامپ که ظاهرا قصد عقب نشینی ندارد، تهدید نموده اگر طرف مقابل دست به اقدام تلافی جویانه بزند تعداد کالاهای مشمول تعرفه را تا دو برابر افزایش خواهد داد.

فعالان دنیای مجازی، ترامپ را احمق می نامند

در نهایت اینکه در همین روزهای اخیر یک سایت خبری به نام ورج اظهار داشت که گروه زیادی از فعالان دنیای مجازی در اعتراض به سیاست های ترامپ در زمینه جداکردن فرزندان مهاجران غیرقانونی از والدینشان و دیگر سیاست های خصمانه و غیرانسانی وی یک ابتکار عمل به خرج داده اند. این افراد با ارسال انبوهی از تصاویر ترامپ برای جستجوگر گوگل و استفاده از برچسب احمق برای این تصاویر، الگوریتم های هوش مصنوعی جستجوگر مذکور را دستکاری نموده و تغییر داده اند.

این اولین بار نیست که کاربران گوگل با دستکاری الگوریتم های این جستجوگر کوشش می نمایند به اهداف سیاسی خود برسند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14286

به "نهدنیای فناوری به تصمیمات ترامپ، دانشمندان به خیالبافی متهم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهدنیای فناوری به تصمیمات ترامپ، دانشمندان به خیالبافی متهم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید