میکرورباتی که قرار است دندان هایمان را تمیز کند

به گزارش بلاگ پو، محققان دانشگاهی میکرورباتی ابداع نموده اند که بیوفیلم های باکتریایی روی دندان را پاک می نماید.

میکرورباتی که قرار است دندان هایمان را تمیز کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، لشکری از میکرو ربات ها که درون دهان کاربر و دندان های او را پاکسازی می نمایند، ایده عجیبی است. اما به نظر می رسد روشی ایده آل برای مقابله بیوفیلم یا زیست لایه ای از باکتری ها باشد که روی دندان ها را می پوشانند.

بیوفیلم ها در حقیقت مجموعه کوچکی از ریزارگانیسم های باکتریایی هستند که دیواره های سلولی آنها بهم چسبیده است. آنها خود را به سطوح ساختارهای سه بعدی می چسبانند و تمام سطح را می پوشانند. آنها نه تنها روی دندان بلکه روی بشقاب های کثیف، صخره ها، لوله ها، تجهیزات جراحی و هرجایی که مایعات و میکروب ها وجود داشته باشند، به وجود می آیند.

هنگامیکه باکتری ها در چنین فیلم هایی تجمیع می شوند، در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت بیشتری ایجاد نمایند.

از سوی دیگر از بین بردن آنها کاری سخت است. به همین دلیل دندانپزشکان مدت زمان زیادی را به پاک کردن پلاک های تجمیع شده روی دندان ها اختصاص می دهند. پلاک دندان در حقیقت تجمعی از باکتری ها است که در سطوح داخل دهان رشد می نماید و به شکل لایه سفید یا زرد کمرنگ بین دندان ها دیده می گردد.

به همین دلیل محققان دانشگاه پنسیلوانیا میکرو رباتی ساخته اند که این بیوفیلم ها را از روی سطح دندان از بین می برد.محققان دانشکده دندانپزشکی و مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا در این تحقیق با یکدیگر همکاری نموده اند.

مهندسان در این پروژه از ذرات نانو اکسید آهن استفاده کردند و میکرو ربات هایی ساختند که با استفاده از میدان های مغناطیسی از راه دور کنترل می شوند. از سوی دیگر دندانپزشکان شرکت نماینده در پژوهش نیز متوجه شدند ذرات اکسید آهن می تواند به عنوان کاتالیزوری برای فعال سازی پراکسید هیدروژن عمل کند.در نتیجه این روند رادیکال های آزاد رها می شوند و حتی مقاوم ترین باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک نیز از بین می روند و بیوفیلم های روی سطح دندان نیز پاک می گردد.

این ربات به طور مخفف CAR نام گرفته است و بیوفیلم های روی دندان را به طور کامل از بین می برد.

محققان با آزمایش این ربات ها روی دندان انسان متوجه شدند، نه تنها آنها می توانند به طور مؤثر سطح خارج دندان را پاکسازی نمایند بلکه می توانند به نقاطی از دندان دسترسی یابند که به طور عادی ممکن نیست مانند کانال میان ریشه های دندان.

جالب آنکه پس از پاک کردن این بیوفیلم ها از روی دندان، تشکیل مجدد آنها بسیار سخت تر خواهد بود.

تحقیق مذکور در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6576

به "میکرورباتی که قرار است دندان هایمان را تمیز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکرورباتی که قرار است دندان هایمان را تمیز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید