شهری شدن فضای جغرافیایی ایران نگران کننده است، منافع شخصی افراد زورمدار قانون را دور می زند

به گزارش بلاگ پو، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه شهری شدن فضای جغرافیایی ایران نگران کننده است، گفت: در سیل اخیر مسئولان برای ذکر مصیبت به مکان های سیل زده شتافتند در حالیکه سازمان مدیریت بحران در حاشیه مانده بود.

شهری شدن فضای جغرافیایی ایران نگران کننده است، منافع شخصی افراد زورمدار قانون را دور می زند

به گزارش خبرنگاران، محمد تقی رهنمایی در نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران: زمینه ها فرصت ها و تهدیدها که امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار گردید ذیل پاسخ به این پرسش که چرا در کشوری که روی کمربند خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته سیلاب های اینچنینی به وقوع پیوسته است، گفت: علی رغم آنکه کمیت بارشی در کشور پایین است اما در ارتفاعات زاگرس جزایر بارشی با بیش از 1000 میلیمتر بارش سالیانه وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه بارش در کشور ما نامتوازن بوده و به ازای تغییر فصل، تغییر می نماید ادامه داد: بارش ها بیشتر در نیمه مرطوب کشور اتفاق می افتد. منهای جنوب شرقی ایران که مناطق آن تحت تأثیر باران های موسمی واقع شده است و در تابستان 200 میلیمتر بارش دارند.

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: جزایر بارشی البرز و زاگرس روی دامنه هایی می ریزند که مورد تخریب و تجاوز قرار گرفته است. تخریب جنگل های زاگرس و جنگل های مازندران به منظور تجارت چوب و نیز کوه خواری حاصل ندانم کاری های مسئولان است.

رهنمایی اضافه نمود: منابع تغذیه رودخانه های ما عموماً ارتفاعات داخلی هستند و رژیم جریان آب به تبعیت از رژیم بارشی طغیانی و طوفانی است که با شیب تند و با قدرت فرسایش زیاد، به جلگه می رسد. این در حالیست که حریم رودخانه اسماً روی کاغذ است و در کشور ما منافع شخصی افراد زورمدار قانون را دور می زند.

این استاد دانشگاه تهران همچنین از شهرنشینی پرشتاب طی 30 سال گذشته انتقاد کرد و گفت: تعداد شهرها از 199 شهر در سال 1335 به 1312 شهر در سال 1395 افزایش یافته و در این سال 71 درصد جمعیت را جمعیت شهری تشکیل داده است.

رهنمایی با بیان اینکه الزاماً در شهر زندگی کردن به معنی داشتن فرهنگ شهروندی نیست، اظهار کرد: فضای جغرافیایی ایران در حال شهری شدن است که این موضوع نگران نماینده است.

وی همچنین توضیح داد: میزان اعتبارات شهرداری ها به دنبال افزایش جمعیت شهر نشین بالا می رود که این نوعی تشویق به شهر نشینی است. در حالیکه در چنین شرایطی زاغه نشینی مدرن به وجود می آید.

این استاد دانشگاه تهران در خاتمه توضیح داد: در سه الی چهار روز اول سیل انبوهی از مسئولان به مکان های سیل زده شتافتند تا ذکر مصیبت نمایند در حالیکه سازمان مدیریت بحران در حاشیه مانده بود؛ این موضوع تداخل مسئولیت هاست در حالیکه صاحب عزای واقعی مردم بودند و در نهایت نیز این مردم بودند که در عین درماندگی به یاری یکدیگر شتافتند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6248

به "شهری شدن فضای جغرافیایی ایران نگران کننده است، منافع شخصی افراد زورمدار قانون را دور می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری شدن فضای جغرافیایی ایران نگران کننده است، منافع شخصی افراد زورمدار قانون را دور می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید