شناسایی راهی جدید برای درمان پوکی استخوان

به گزارش وبلاگ اخبار تصویری، ایسنا نوشت: محققان آمریکایی مطالعاتی انجام داده اند که می تواند راهی جدید برای درمان بیماری پوکی استخوان باشد.

شناسایی راهی جدید برای درمان پوکی استخوان

محققان به تازگی پیروز به تغییر ژنتیکی موش های ماده شدند و با استفاده از تغییر نورون های مغزی، استخوان های آن ها را مستحکم و قوی تر کردند.

این پروژه تحقیقاتی می تواند اولین گام برای ابداع روش درمانی جدیدی برای بیماری پوکی استخوان در زنان باشد.

پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می نماید و ویژگی شاخص آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.

هم اکنون بیش از 200 میلیون نفر در سراسر دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می نمایند.

همچنین این بیماری در زنانی که در دوران یائسگی هستند نیز بسیار شایع است.

این گروه تحقیقاتی ارتباط میان چگالی استخوان ها و تعداد کم نورون در مغز جوندگان را مورد آنالیز قرار دادند.

استفان کورآ محقق این پروژه و استادیار زیست شناسی و فیزیولوژی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به همراه همکارانش، پروتئین گیرنده هورمون استروژن که در غده هیپوتالاموس مغز موش قرار گرفته است را حذف کردند.

پس از این دستکاری ژنتیکی، موش های آزمایشی به طرز قابل توجهی وزن اضافه کردند.

مطالعات بعدی نشان داد که وزن به دست آمده به خاطر اضافه شدن چربی و یا عضله نیست. بلکه تراکم و اندازه استخوان موش ها افزایش پیدا نموده بود و سبب این اضافه وزن شده بود.

استفان کورآ اظهار کرد، یافته های ما از این مطالعه می تواند جهت جدیدی را برای درمان پوکی استخوان برای ما فراهم کند.

محققان معتقدند با حذف گیرنده های استروژن می توان روند ایجاد پوکی استخوان و کاهش توده استخوانی را معکوس کرد.

لازم به ذکر است این تکنیک روی موش های نری که در طی پژوهش آزمایش شدند، جواب نداد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

5656