شاعران جنوبی خُلف وعده شهرداری گناوه را جبران کردند!

به گزارش وبلاگ اخبار تصویری، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، دبیر دومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور در این آیین گفت: با توجه به پاندمی ویروس کرونا در کشور و به تبع در استان بوشهر، آیین پایانی این رویداد به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار شد و ما در این دوره نتوانستیم به صورت حضوری پذیرای شاعران، منتقدان و پژوهشگران مطرح کشور باشیم.

شاعران جنوبی خُلف وعده شهرداری گناوه را جبران کردند!

حسن فرهادی در ادامه با اشاره به مهم ترین اهداف برگزاری این جایزه ملی ادبی شرح داد: این جایزه در وهله اول با هدف زنده نگهداشتن نام و یاد دکتر حسین جلال پور، غزلسرای فقید جنوب کشور برگزار می شود که در غزل راه و رسم نویی را بنیان گذاشت و افزون بر این، در زمینه پژوهش نیز با سبک و سیاقی منحصربه فرد به تالیف آثار ارزنده ای همت ورزید. از دیگر اهداف این رویداد همچنین می توان به شناسایی استعدادهای تازه نفس و جدید در حوزه غزل و تقویت بنیه غزل پیشرو و آوانگارد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در مجموع 575 اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور ارسال شد که به تفکیک در بخش غزل 488 اثر از 117 غزل سرا، در بخش کتاب غزل 64 مجموعه غزل و در بخش پژوهش 23 مقاله پژوهشی دریافت شد.

دبیر دومین جایزه ملی غزل جایزه حسین جلال پور ادامه داد: همان طور که پیش از این اشاره شد در این دوره همانند تمامی جوایز معتبر ملی و بین المللی نشان جایزه در هر بخش تنها به یک نفر تعلق می گیرد. البته به تمامی نامزدهای بخش نهایی لوح یادبود و هدیه اهدا خواهد شد.

فرهادی در انتها یادآور شد: این رویداد بدون هیچ گونه حمایت مالی دستگاه های دولتی و تنها با هزینه شخصی شورای سیاست گذاری جایزه برگزار گشت و شهرداری و شورای اسلامی شهر گناوه نیز برخلاف مصوبه شورا دال بر حمایت مالی از این رویداد معتبر و ملی از همکاری خودداری کردند. امیدوارم روزی برسد که در این شهر شاهد فعالیت مدیرانی فرهنگ شناس و ادب دوست باشیم و دیگر شاهد غربت و مظلومیت ادبیات به ویژه شعر تا این درجه نباشیم!

در ادامه این آیین مجازی، بیانیه هیئت داوران بخش پژوهش ازسوی صالح دفرایند، غزلسرای جنوب کشور قرائت شد.

در این بیانیه آمده است:

به بهانه دومین دوره جایزه غزل حسین جلال پور، درود می فرستیم به روان آن عزیز که عشق به غزل فارسی و درک عمیق زیبایی های آن با جان شیفته اش سرشته بود و دریغاگوی همیشه فراق اوییم که نه تنها در غزل سرایی طرح نو می انداخت که در میدان پژوهش و جست وجو برای یافتن راه های پویایی غزل معاصر نیز کوششی با جان پیوسته داشت. چه پژوهش در غزل برای دمیدن جان تازه به کالبد این قالب کهن اما زنده دل نیز از لحاظ ارج و اعتبار کم از غزل سرایی نیست. هم از این رو است که همت مشارکت نمایندگان در بخش پژوهش غزل جایزه جلال پور را می ستاییم و با سپاس از حضورشان نکاتی را بیان می داریم:

1) مشارکت جمعی از پژوهش گران غزل معاصر در این بخش از جایزه هرچند قابل اعتنا و احترام است اما با توجه به وسعت خواهندگان و خوانندگان غزل معاصر راضی نماینده نیست. به نظر می رسد که برگزارنمایندگان محترم جایزه باید برای جلب نظر پژوهش گران بیشتر تمهیدات ویژه تری بیندیشند.

2) برخی از آثار شرکت داده شده با همه ارج و اعتبارشان، قبلا در جاهای دیگر ارائه و چاپ شده اند. انتظار می رود که مسئولان محترم جایزه برای حفظ جایگاه آن، در سال های آینده بر پذیرش آثار دست اول و انتشار نیافته تأکید بیشتری نمایند.

3) بیشتر آثار ارائه شده در این بخش هم از نظر انتخاب موضوع مناسب و هم رعایت قواعد پژوهشی و نیز پرداخت عالمانه به موضوع در حدی قابل قبول هستند. با این حال، برخی آثار نیز با وجود انتخاب موضوع مناسب، از نظر پرداخت علمی به موضوع دچار ضعف های آشکاری بوده و زبانی ژورنالیستی بر آنها حاکم بود که این نکته در گزینش آثار برتر از دید داوران به دور نماند.

هیئت داوران بخش پژوهش بار دیگر ضمن ستایش از حضور پژوهشگران گرامی در این بخش از جایزه، اظهار امیدواری می کند که در دوره های آینده شاهد پرباری کمی و کیفی این بخش از جایزه حسین جلال پور عزیز باشیم.

در بخش پژوهش با رای هیئت داوران (متشکل از اسماعیل امینی، رضا معتمد و قربان ولئی) اثر پژوهشی مهرداد زارعی با عنوان غزل فرم؛ ریشه ها و ویژگی ها به عنوان اثر برگزیده این بخش معرفی گشت.

در ادامه بیانیه هیئت داوران بخش غزل و مجموعه غزل های منتشرشده، ازسوی مهدی بیاتی نسب، شاعر جوان گناوه ای قرائت شد.

در این بیانیه نیز آمده است:

پیشرو یا آوانگارد صفتی دینامیک یا پویا برای شعر است و برخلاف آنچه عده ای از روی بی دانشی بر شعر و از جمله غزل نام گذاشتند، هرگز نمی تواند مفهوم استاتیک یا ثابتی داشته باشد. متاسفانه برخی به دلیل نداشتن دانش کافی، سعی در محصور کردن عبارت غزل پیشرو یا آوانگارد در حیطه چند مولفه کپی شده از روی کتاب ها و متون ترجمه مکاتب ادبی کردند و اقدام به انتشار به زعم خود مانیفست ها و تئوری هایی کردند که دارای غلط های فاحش علمی حتی در نگارش بود.

به قول زنده یاد حسین جلال پور: این عناوین در واقع به اینجا ختم می شود: دنبال نام آوری!. این افراد با این نوشته های سراپا ایراد سعی در سند زدن تحولات پویای غزل به نام خود بودند، درحالی که خود هیچ نقشی در آن نداشته و در دوره اصلی پوست اندازی غزل در دهه هفتاد در متن اصلی حضور نداشتند.

جایزه مستقل غزل حسین جلال پور بر آن است تا مفهوم واقعی و دینامیک غزل آوانگارد را در جامعه ادبی ساری و جاری کرده و راه را بر شیادی های ادبی مسدود سازد. بنابراین به گمان هیئت داوران این جایزه و بر اساس تعاریف علمی، صفت آوانگارد، صفتی پویا برای غزل است که مختصات زمانی و مکانی ثابتی ندارد و در طول زمان با تحولات در زمینه های مختلف جامعه و به ویژه تحولات در زبان، اندیشه، باورهای فردی و اجتماعی و نگرشهای ادبی، تغییر می کند. لذا غزلی که امروز آوانگارد است بعد از بروز تحولات در سال های بعد آوانگارد نبوده و حرکت های جدید در غزل معیار آوانگارد بودن آن است.

بر این اساس، عبارت غزل آوانگارد چارچوب بردار و مولفه پذیر نیست. در کتاب های مرجع جهان در زمینه تئوری آوانگارد نیز این عبارت به عنوان صفتی برای جنبش های هنری و مکاتب ادبی استفاده شده و با مقایسه آنها، حرکت های آوانگارد هر یک در قیاس با مکاتب یا جنبش های پیشین بررسی و تحلیل شده اند و هیچ گاه مکتب ادبی یا جنبش هنری که خود نام آوانگارد را داشته باشد، وجود نداشته است (به جز نامگذاری ها از سوی افراد بی دانش که مفهوم کلمه آوانگارد را نمی دانستند و عموماً هم در کشورهایی با آکادمی ضعیف در زمینه هنر و ادبیات جهان رخ داده اند.)

هیئت داوران جایزه مستقل غزل حسین جلال پور معیار آوانگارد بودن غزل را داشتن حرکت های نو، خلاقانه و جلوتر از زمان، حداقل در یکی از موارد محتوا، زبان و فرم نسبت به پیشینه غزل می داند. همان طور که پیش تر گفته شد، با توجه به معنای دینامیک صفت آوانگارد این معیارها در طول زمان تغییر خواهند کرد و داوری های اجرا شده در دوره حاضر بر اساس جریان غزل امروز و مقایسه آن با پیشینه دورتر (حداقل یک دهه) اجرا شده است. باور ما بر این است که این حرکت آهسته است. لذا تغییرات سال به سال مشهود نخواهند بود، بنابریان انتظار این نیست که آثار امسال با سال قبل تغییر شگرفی داشته باشند؛ ولی انتظار می رود که با آثار دهه های گذشته متفاوت بوده و حرکت رو به جلو و جلوتر از زمان خود داشته باشند.

این تحولات در محتوا، زبان و فرم می بایست در پیشانی تحولات فردی و اجتماعی در اندیشه، باورها و زبان باشند؛ از این رو، غزل هایی که بر خلاف جهت این تحولات سروده می شوند، به زعم هیئت داوران این جایزه، غزل هایی بدون حرکت رو به جلو و در برخی موارد حتی واپسگرا بوده و نمی توانند آوانگارد باشند، هرچند ممکن است ارزش ادبی بالایی داشته باشند و مورد پسند بخشی از جامعه باشند؛ اما غزل آوانگارد نیستند.

منظور هیئت داوران از تحولات در فرم غزل، بیشتر فرم درونی است. تغییرات در فرم بیرونی تا جایی پذیرفته است که اسکلت اصلی شعر را بتوان غزل نامید. ساختارشکنی ها در فرم بیرونی علاوه بر اینکه باید به ماهیت غزل بودن آن آسیب نرسانده و در نمای بیرونی مخاطب غزل بودن را حس کند، می بایست هوشمندانه و بنا به ضرورت فرم درونی و تطابق با روایت یا خلاقیت های زبانی باشد. نمونه روشن این نوع ساختارشکنی های خلاقانه در فرم بیرونی را می توان در آثار موخرتر زنده یاد حسین جلال پور مشاهده کرد. ساختارشکنی ها در فرم بیرونی که نمای بیرونی شعر را به طور کامل به مسمط ها و انواع دیگر قالب ها تغییر دهند، از نظر هیئت داوران این جایزه به عنوان غزل پذیرفته نیست.

در بخش کتاب، آثاری پذیرفته شدند که حداقل پنجاه درصد از شعرها قالب غزل (با تعریف فرم بیرونی فوق) را داشتند. بنابراین در فرایند داوری فقط غزل های یک کتاب ملاک بود و شعرهایی که در قالب های دیگر بودند در قضاوت دخالت داده نشدند. ممکن است یک کتاب بر اساس شعرهایی که در قالب های دیگر مثل چهارپاره و ... بوده اند بهتر از آثار انتخاب شده بوده؛ ولی در قیاس غزلهایش با سایر کتاب ها انتخاب نشده باشد.

هیئت داوران (شامل طاهره خنیا، صالح سجادی، حسن صادقی پناه، مجید معارف وند و حمیدرضا وطن خواه) در بخش غزل، اثر ساجده جبارپور ماسوله و در بخش مجموعه غزل های منتشر شده، جزیره لیلی سروده زینب چوقادی (نشر فصل پنجم) را به عنوان آثار برگزیده معرفی کردند.

یادآوری می شود، آیین انتهای دومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور با اجرای علیرضا بحرانی، مجری و گوینده صدا و سیمای مرکز بوشهر و کارگردانی مهدی تنگستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر استان بوشهر، برگزار گشت. پخش نماهنگ هایی از نخستین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال پور و معرفی بندر گناوه، مقاله خوانی مسعود کبگانی و اجرای گروه موسیقی طوف از دیگر بخش های این آیین بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شاعران جنوبی خُلف وعده شهرداری گناوه را جبران کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعران جنوبی خُلف وعده شهرداری گناوه را جبران کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید