سرعین، مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ و طبیعت

به گزارش بلاگ پو، در کوهستان های غربی ایران و استان اردبیل، یکی از برترین قطب های گردشگری ایران را می بینیم؛ اینجا سرعین است. سرعین در فاصله 621 کیلومتری از پایتخت واقع شده است. امّا با اینکه بیشتر افراد سرعین را با چشمه های آبگرمش می شناسند، با سفر به این مکان توریستی، تنوع جاذبه ها، آثار باستانی، مناظر طبیعی، دشت هایی وسیع با انواع گل های وحشی، فرهنگ مردم منطقه و زندگی عشایری و همچنین درخشش کوه های سهند و سبلان هم یافت می گردد. در این متن می خواهیم این شهر کوچک ولی سرشار از جاذبه را آنالیز کنیم.

سرعین، مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ و طبیعت

سرعین کجاست؟

سرعین به معنای جای خنک است. این شهر با حدود 6000 نفر جمعیت، در منطقه کوهستانی غرب ایران و30 کیلومتری غرب اردبیل قرار گرفته است؛ منطقه ای که به دلیل جوان بودن، درحال تحول و تکامل بوده و ما به طور مداوم، شاهد زلزله های پی درپی و فعالیت چشمه های آبگرم در این منطقه هستیم. فعالیت های آتشفشانی سهند و سبلان، چشمه های آبگرم بسیاری را در محدوده این منطقه ایجاد می نماید؛ به طوری که سرعین را به مهمترین قطب آب درمانی ایران تبدیل نموده است. چشمه های آبگرم تنها به منظور تفریح استفاده نمی شوند بلکه در حوزه گردشگری درمان و سلامت قرار می گیرند و برای انواع بیماری های پوستی و استخوانی و حتی سرطان نیز تجویز می شوند. همین مسئله موجب ورود گردشگران بیشتری به منطقه سرعین شده است.

جاذبه های گردشگری سرعین

آبگرم سرعین

بیش از 10چشمه آبگرم در سرعین می جوشند که بیشتر آنها از کوه سبلان سرچشمه می گیرند. چشمه گاومیش گلی با درجه حرارت 42 تا 47 درجه، مهمترین و پرمخاطب ترین این چشمه هاست. در محل این چشمه، سالن عظیم و مجللی برای استفاده ایمن تر و باکیفیت تر گردشگران ساخته شده است. همچنین مجموعه آب درمانی بین المللی رویال با ارائه خدماتی بیشتر، توانسته گردشگران خارجی را به خود جذب کند. دیگر چشمه های آبگرم سرعین عبارتند از: مجتمع آب درمانی سبلان، آب درمانی مدرن شهر آفتاب، آب درمانی ایرانیان، بش باجیلار، کوهستان خاتم، آب درمانی اترک، آبگرم ژنرال، آب درمانی دره لر، آب درمانی یول سویی، آب درمانی نه چشمه (پهن لو)، آب درمانی ژنرال، آب درمانی قهوه سویی، آب درمانی پهنلو یا ارشاد.

منطقه ورگه سران

ورگه سران در بکرترین نقطه این منطقه قرار گرفته و تنها 5 دقیقه با سرعین فاصله دارد. آبشار ورگه سران از برخورد دو چشمه قیرخ بولاخ و چهل چشمه شکل گرفته است. هوای خوش و بی نظیر در کنار کوه و دره و جنگل و صدای خروش آبشار، مجموعه کاملی از طبیعت گردی را فراهم می آورد. با آنکه این مکان، همواره از گردشگران خوش ذوق پر می گردد، اما همچنان طبیعت بکر و زیبای خود را حفظ نموده است.

تپه باستانی آناهیتا

در غرب شهرستان سرعین، محوطه ای تاریخی وجود دارد که با نام های تپه آناهیتا، تپه سارقین و تپه زردشت نیز شناخته می گردد. در این محوطه، آتشکده ها و معابد متعددی برپا بوده که زاهدان و عابدان زردشتی به صورت شبانه روز در آن به عبادت مشغول بودند و امروز، ویرانه هایی از آن ها به جای مانده است. بقایای آتشکده آذرفریق و آناهیتا و همچنین سازه هایی از دوران سلجوقیان، ایلخانیان، قراقویونلوها و آق قویونلوها در این تپه دیده می شوند. در کاوش های منطقه، سفالینه هایی یافت شده که قدمت آنها در حدود هزاره دوم پیش از میلاد تخمین زده می گردد. تپه باستانی آناهیتا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای آتشگاه

این روستا در نزدیکی تپه باستانی آناهیتا واقع شده است و آتشکده آذر فریق در کمترین فاصله با روستا قرار گرفته است. این روستای باستانی با نام آغ مام هم شهرت دارد. اینجا، طبیعتی سبز و خرم دارد و نزدیک به تپه باستانی و ویرانه آتشکده های باستانی و همچنین غار زیبای کهل لر است (غاری که زیر تپه باستانی واقع شده است). از این نظر، مقصدی بی نظیر برای گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی محسوب می گردد. همچنین امامزاده عبدالله در روستای آتشگاه، سالانه پذیرای گردشگران و زائران بسیاری است.

روستای ویند کلخوران

این روستا در 5 کیلومتری جنوب غربی سرعین واقع شده است و نمونه کم نظیری از روستاهای باستانی و صخره ای کشور به شمار می رود. خانه هایی تراشیده شده در دل این کوه از زمان اشکانیان سکونتگاه مردمان منطقه بوده است. سفالینه های اشکانی و قوس های جناقی کنده کاری شده به سبک ساسانی و دیگر آثار به دست آمده، نشان می دهد که این روستا در دوره های مختلف از اشکانیان و تیموریان و سلجوقیان گرفته تا دوره صفوی، مسکونی بوده است. بازدید از خانه های صخره ای با معماری کهن و اتاق ها و دالان های پیچ در پیچ آنها، جزء هیجان انگیزترین بخش های سفر خواهد بود.

روستای شایق

این روستا در 7کیلومتری غرب سرعین قرار گرفته و به عنوان عظیمترین روستای این شهرستان شناخته می گردد. شایق در جاده پیست اسکی آلوارس واقع شده است و برای رسیدن به پیست، ابتدا باید از این روستا عبور کرد. تپه های خیره کننده زال تپه سی و کلک لر تپه سی و مناظری هیجان انگیز از سبک زندگی ایل شایقی، تنها بخشی از جذابیت سفر به روستای شایق است.

روستای کنزل و روستای ویلا دره

روستای کنزل در فاصله 2 کیلومتری شرق سرعین واقع شده است و به واسطه فاصله اندک با این مقصد مهم گردشگری، پذیرای مسافران بسیاری است که برای دیدن جاذبه های طبیعی روستا همچون دره زرد، غار حسن تپه سی و مناظر بکر و بی بدیل آن، وارد روستا می شوند.

روستای بیله درق یا ویلا دره نیز در فاصله 3کیلومتری شمال سرعین و در دره ای به عمق 100متر واقع شده است. این روستا نیز با چشمه های آب معدنی، طبیعتی بهشتی، آب وهوایی کم نظیر و عسل معروف بیله درق، پذیرای گردشگران بسیاری است.

پیست اسکی و تله کابین آلوارس

این پیست در 24 کیلومتری سرعین و 12کیلومتری روستای آلوارس، بر دامنه های شرقی سبلان واقع شده است. ارتفاع پیست از سطح دریا 3200 متر بوده و از نظر وسعت، عظیمترین پیست اسکی کشور به شمار می رود. پیست آلوارس نیمی از سال را برای ورزش های زمستانی استفاده می گردد و به علت ذوب نشدن برف های این منطقه کوهستانی، حتی تا 8 ماه از سال برای اجرای ورزش اسکی مناسب می ماند.

در خاتمه، سفری خاطره انگیز به سرعین، خوشمزه های آن مانند آش دوغ و عسل طبیعی سرعین را نباید فراموش کنید. آب های درمانی سرعین نیز با نام های تورش سویی (آب ترش)، سرخان بولاغی و مردان بولاغی به فروش می رسند. در جهت این سفر، می توانید از جاده اسالم به خلخال و گردنه حیران هم بازدید داشته باشید و لذت سفرتان را تکمیل کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41388

به "سرعین، مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ و طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعین، مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ و طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید