ساختار هزینه در کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

به گزارش بلاگ پو، ساختار هزینه به انواع مختلفی از هزینه هایی که یک تجارت متحمل می شود اشاره دارد و معمولا از هزینه های ثابت و متغیر تشکیل می شود. هزینه های ثابت، هزینه هایی هستند که بدون توجه به میزان فراوریی که یک شرکت ایجاد می نماید، بدون تغییر باقی می ماند. اما هزینه های متغیر، به شکلی قابل انتظار با تغییر حجم فراوری، تغییر خواهند کرد.

ساختار هزینه در کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

ساختار هزینه

فعالیت یک تجارت فارغ از این که کسب و کاری عظیم یا یک خرده فروشی باشد، باید به نوعی هزینه های آن را متحمل شده و آن ها را پوشش دهد. ساختار هزینه بین خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات متفاوت است، بنابراین حساب های هزینه ای که در صورت های اقتصادی این کسب و کارها دیده می شود، به فاکتورهایی چون محصولات، خدمات، پروژه ها، مشتری ها یا فعالیت های تجاری آن ها بستگی خواهد داشت. حتی درون یک شرکت، ساختار هزینه ممکن است بین خطوط محصولات یا واحدهای تجاری مختلف، در لایه های متفاوتی قرار بگیرد.

هزینه های ثابت

هزینه های ثابت همواره بر یک شرکت، سازمان یا کسب و کار وارد بوده و کمتر شاهد تغییراتی در آن ها هستیم. حداقل می توان گفت که این تغییرات به سرعت اتفاق نیفتاده و تنها در صورت ایجاد تغییرات بنیادین در شرکت یا کسب و کار، تغییر می نمایند. نمونه هایی از هزینه های ثابت شامل هزینه های سربار مانند اجاره، اقتصادیات بر دارایی، استهلاک دارایی و غیره هستند.

یک نمونه خاص از هزینه ثابت، شامل پرداخت حق دستمزد کارمندان یا کارگران است. گرچه این هزینه بر طبق ساعات کار و اضافه کاری متغیر است، اما در کل می توان این هزینه را در نسبتی همواره ثابت در نظر گرفت. به واقع اگر حقوق سالیانه یک کارگر را مشروط به تعداد ساعات کار ندانیم، می توان آن را به عنوان یک هزینه ثابت در نظر گرفت.

هزینه های متغیر

هزینه های متغیر آن هایی هستند که با میزان بازدهی فراوری، تغییر خواهند کرد.. نمونه هایی از هزینه های متغیر شامل هزینه های مستقیم نیروی کار، هزینه های مستقیم مواد، خدمات شهری، پاداش ها و کمیسیون ها، هزینه های بازاریابی و غیره است. همان طور که مشاهده می کنید هزینه های متغیر نسبت به هزینه های ثابت، تنوع بالاتری دارند.

برای مشاغلی که با فروش محصولات سر و کار دارند، هزینه متغیر می تواند شامل هزینه خرید مواد، کمیسیون و … باشد. برای ارائه دهندگان خدمات نیز هزینه های متغیر شامل دستمزدهای اضافه بر دستمزد ثابت، پاداش، هزینه سفرهای کاری و غیره خواهد بود. مشاغل مبتنی بر پروژه نیز هزینه های متغیر مبتنی بر شکل و تعریف پروژه، مثل دستمزدها به تناسب تعداد ساعات کار، خرید مواد لازم و غیره دارند.

تخصیص هزینه در ساختار هزینه

تخصیص هزینه فرآیندی مشمول بر شناسایی هزینه های تحمیل شده، انباشت و واگذاری آن ها به موارد مرتبط بر مبنای اندازه گیری و میزان مورد احتیاج خواهد بود. مواردی از جمله خطوط فراوری، خطوط خدمات، پروژه ها، ادارات زیرمجموعه، واحدهای تجاری، امور مشتریان و …

استخر هزینه

استخر هزینه گروهی از هزینه های منفرد است که در آینده تخصیص هزینه ها روی آن صورت خواهد گرفت. هزینه سربار، هزینه تعمیر و نگهداری و سایر هزینه های ثابت نمونه هایی شاخص از استخر هزینه هستند. یک شرکت معمولا برای تخصیص هزینه های منفرد خود، مانند هزینه های کارگر، به ازای ساعت کار در فرم تخصیص هزینه ها، از استخر هزینه ها استفاده می نماید.

نمونه ای از تخصیص هزینه ها

یک شرکت با عملکرد اقتصادی معتبر و دارای فرمول بندی استخر هزینه ها، برای تخصیص هزینه های خود از ساعت کار نیروهای مشغول به کار به عنوان پایه محاسبات هزینه ها استفاده می نماید. این شرکت ابتدا می تواند هزینه های سربار خود را در طی یک دوره، مثلا برای یک سال، جمع بزند. سپس هزینه کل سربار را بر تعداد کل ساعات کار تقسیم نموده و هزینه سربار در هر ساعت کار (به واقع میزان تخصیص) آن را پیدا کند.

پایان این شرکت هزینه های ساعتی با تعداد ساعات کار مصرف شده برای فراوری یک محصول را در تعداد نیروی کار، برای معین هزینه های سربار آن خط فراوری خاص محصول یا در شکل دیگر ارائه خدمات، ضرب خواهد نمود.

اهمیت ساختار هزینه و تخصیص هزینه

مشاغل باید برای به حداکثر رساندن سودآوری خود، به هر طریق ممکن هزینه ها را به حداقل برسانند. در حالی که بعضی از هزینه های ثابت برای ادامه کار تجارت ضروری هستند و اغلب قادر به کاهش آن ها نیستیم، یک تحلیلگر اقتصادی همواره باید صورت های اقتصادی را آنالیز کند تا هزینه های اضافی شناسایی شده و در صورت امکان از صورت هزینه ها، حذف شوند.

هنگامی که یک تحلیلگر ساختار کلی هزینه های یک شرکت را آنالیز و تحلیل می نماید، می تواند روش های امکان پذیر برای کاهش هزینه ها را بیابد. البته این کاهش هزینه ها باید بدون تاثیرگذاری منفی روی کیفیت محصولات یا ارائه خدمات و حفظ سطح رضایت مشتریان باشد. در غیر این صورت نه تنها مدیریت و کاهش هزینه، سودی برای شرکت نخواهد داشت؛ بلکه برعکس به کاهش بهره وری آن منجر خواهد شد و این آخرین چیزی است که در یک مدل کسب و کار می خواهیم!

همین طور تحلیلگر اقتصادی باید پیوسته فرایند هزینه ها را رصد نموده و از جریان پایدار پول نقد و وارد نشدن شوک های ناگهانی به بدنه کسب و کار، اطمینان حاصل نماید.

تخصیص هزینه یک فرآیند بسیار مهم در هر تجاری است؛ زیرا اگر هزینه ها به صورت ناصحیح توزیع شوند، ممکن است در کسب و کار تصمیمات نادرستی اتخاذ شود. به طور مثال ممکن است این تصمیمات به افزایش قیمت محصولات فراوریی یا خدمات و یا بدتر از آن افت کیفیت یا سرمایه گذاری منابع غیرضروری در محصولات غیرانتفاعی منجر شود.

نقش تحلیگر اقتصادی

نقش تحلیگر اقتصادی این طور تعریف شده است که اطمینان حاصل کند که هزینه ها به درستی در مقاصد مختلف توزیع شده و پایه های تخصیص هزینه به درستی انتخاب شوند. به واقع با انتخاب نادرست تخصیص هزینه ها، کسب و کار در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

تخصیص هزینه به یک تحلیلگر این امکان را می دهد که هزینه واحد را برای خطوط مختلف فراوری محصول، واحدهای تجاری یا ادارات مختلف زیر مجموعه سازمان، محاسبه نموده و بدین ترتیب سود هر واحد را پیدا کند.

با این اطلاعات، یک تحلیلگر اقتصادی می تواند بینش درستی در خصوص افزایش سودآوری محصولات خاص، جایگزین کردن آن ها با محصولاتی که سودآوری کمی دارند و یا اجرای راهکارهای مختلف برای کاهش هزینه ها، به دست بیاورد.

نتیجه گیری

با این توصیفات به نظر می رسد که ساختار هزینه در هر کسب و کاری یکی از ارکان اصلی آن بوده و باید نسبت به چیدمان آن توجه کافی داشته باشیم. شما در مدل کسب و کار خود چطور این ساختار را شکل می دهید؟ از هوش اقتصادی چطور در این راستا استفاده می کنید؟ پیشنهادمی کنیم درباره مدیریت اقتصادی و روش های بهبود آن نیز در انگیزه مطالعه کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33773

به "ساختار هزینه در کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار هزینه در کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید