دوربین ToF یا مدت پرواز چیست و برای گوشی های هوشمند چه مزایایی دارد؟

به گزارش بلاگ پو، در حال حاضر برای خرید گوشی جدید باید مشخصات زیادی را آنالیز کنید و حالا یک ویژگی دیگر هم در حال اضافه شدن به انواع و اقسام گوشی های هوشمند است. در حال حاضر ماژول دوربین بعضی از گوشی ها به غیر از دوربین تله فوتو یا اولترا واید، از دوربین ToF یا مدت پرواز هم بهره می برند. حتی اپل هم برای آیفون های 2020 میخواهد از چنین سنسوری استفاده کند. اما دوربین ToF چیست و چرا روزبه روز به شمار گوشی های مبتنی بر آن افزوده می گردد؟

دوربین ToF یا مدت پرواز چیست و برای گوشی های هوشمند چه مزایایی دارد؟

دوربین ToF چیست؟

اگرچه دوربین ToF را به عنوان یک دوربین جدید در ماژول دوربین های چندگانه گوشی های هوشمند در نظر می گیرند، ولی شباهتی به دیگر لنزها و دوربین های معمولی ندارد. مهم ترین وظیفه این سنسور، تشخیص عمق است نه دریافت نور.

این سنسورها، با تابش پالس های مادون قرمز و محاسبه زمان رفت و برگشت آن ها، می توانند نقشه سه بعدی دقیقی را از محیط اطراف گوشی ایجاد نمایند. از لحاظ عملکردی، تقریبا مشابه دوربین TrueDepth موجود در پنل جلویی آیفون های جدید است ولی به جای اینکه مسافت و وسعت محدودی را پوشش دهد، می تواند محیط های بزرگ تری را زیر نظر قرار دهد.

با توجه به سرعت نور که 299792458 متر بر ثانیه است، این دوربین به سرعت می تواند کار خود را انجام دهد. تمام این پالس های نوری در طیف مادون قرمز هستند و به همین خاطر کاربر چیزی را مشاهده نمی نماید و تمام این نورها نامرئی محسوب می شوند.

بخشی از دلیل اصلی راهیابی دوربین ToF به گوشی های هوشمند این است که این سنسورها اندازه بزرگی ندارند و می توانند محدوده وسیعی را با دقت و سرعت زیادی اسکن نمایند. ضمناً از لحاظ مصرف انرژی هم بسیار کم مصرف محسوب می شوند و تمام این عوامل دست به دست هم داده تا این سنسورها محبوبیت فزاینده ای پیدا نمایند.

علاوه بر این، باید به روند نزولی قیمت آن هم اشاره کنیم که به شرکت های سازنده اجازه می دهد برای انواع گوشی های خود از چنین سنسوری بهره ببرند. از لحاظ اصول اولیه، دوربین ToF تفاوت خیلی زیادی با تکنولوژی لیدار (Lidar) ندارد که در اتومبیل های خودران مورد استفاده قرار می گیرد. ولی در این تکنولوژی، از لیزر استفاده می شود ولی دوربین ToF از مادون قرمز بهره می برد.

همچنین در ربات ها، مطالعات توپوگرافی یا عارضه نگاری و پهپادها هم دوربین های ToF تعبیه می شوند و در نسل دوم کینکت ایکس باکس هم از چنین سنسورهایی استفاده شده است. با بهره گیری از دوربین ToF، این وسایل به سرعت می توانند مکان اشیاء مختلف در یک فضای سه بعدی را تشخیص بدهند.

آیا دوربین پاپ آپ گوشی های هوشمند آمده است که بماند؟

چرا دوربین ToF اهمیت دارد؟

تشخیص مسافت اشیاء و افراد می تواند کیفیت عکس برداری را بهبود ببخشد و این یعنی شاهد افزایش دقت و سرعت فوکوس دوربین خواهیم بود. علاوه بر این، کیفیت حالت پرتره یا بوکه هم تا حد زیادی افزایش می یابد.

دوربین گوشی های هوشمند در محیط های کم نور با مسائل زیادی دست وپنجه نرم می نمایند و دوربین ToF در این شرایط هم می تواند مثمر ثمر واقع شود؛ زیرا این دوربین می تواند موقعیت و مسافت نسبت به اشیاء موردنظر را در شرایط نوری مختلف تشخیص بدهد. دوربین اصلی گوشی هم با این اطلاعات، می تواند کیفیت عکس برداری در محیط های کم نور را بهبود ببخشد.

ضمناً واقعیت افزوده را از قلم نیندازید که به خصوص اپل علاقه بسیار زیادی به این حوزه دارد. زمانی که گوشی بداند که یک میز یا گلدان دقیقا در چه مسافتی قرار داد، با دقت بیشتری می تواند اپلیکیشن های واقعیت افزوده را اجرا کند و اشیاء مجازی را بر دنیای واقعی قرار دهد. علاوه بر این برای این حوزه، دوربین ToF به تنهایی کار نمی نماید و با بهره گیری از توان پردازشی دوربین و تصاویر دریافتی از جانب دیگر لنزها، می تواند جزییات و شفافیت مناظر واقعیت مجازی را افزایش بدهد.

از دیگر موارد استفاده دوربین ToF می توانیم به امکان پشتیبانی از تعامل بدون لمس اشاره کنیم؛ مانند تراشه سولی که گوگل میخواهد آن را در پیکسل 4 تعبیه کند و البته در تکنولوژی پشت پرده آن شاهد تفاوت هایی هستیم.

سوپر رزولوشن چیست و چرا دوربین گوشی ها از آن بهره می برند؟

چه زمانی می توانم گوشی مجهز به دوربین ToF را خریداری کنم؟

اگر با خواندن این مطلب به این تکنولوژی علاقه مند شده اید و می خواهید گوشی مبتنی بر آن را خریداری کنید، باید بگوییم که در حاضر گزینه های اندکی در بازار وجود دارد. به عنوان مثال می توانیم به مدل 5G گلکسی اس 10 سامسونگ و ال جی G8 اشاره کنیم که در خصوص گزینه دوم، از این دوربین برای شناسایی الگوی رگ های کف دست کاربر و بهبود کیفیت دوربین استفاده می شود.

هواوی میت ایکس هم از دوربین ToF بهره می برد و البته هنوز تاریخ دقیق عرضه آن اعلام نشده است. ضمناً در کنار دوربین سه گانه هواوی P30 پرو، یک دوربین ToF هم تعبیه شده است که به گفته هواوی، در زمینه بهبود حالت پرتره نقش مهمی را ایفا می نماید.

در حال حاضر هنوز با قاطعیت زیادی نمی توانیم به حضور دوربین ToF در نسل بعدی گوشی های پیکسل و آیفون اشاره کنیم؛ اما در نهایت چیزی که اهمیت دارد، این است که شرکت های سازنده آیا می توانند از امکانات چنین دوربینی برای افزایش کیفیت عکس برداری و ارائه قابلیت های جذاب استفاده نمایند یا نه؛ مانند دیگر مشخصه ها، تعبیه یک تکنولوژی بخشی از قضیه به حساب می آید و یک بخش دیگر، به نحوه استفاده از تکنولوژی مذکور برمی شود.

آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟

منبع: Gizmodo

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9812

به "دوربین ToF یا مدت پرواز چیست و برای گوشی های هوشمند چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین ToF یا مدت پرواز چیست و برای گوشی های هوشمند چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید