دغدغه معلمی که هم باید حضوری آموزش دهد هم مجازی

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - دبیر فنی یکی از هنرستان های تهران از دغدغه های خود برای آموزش حضوری و آموزش مجازی گفت.

دغدغه معلمی که هم باید حضوری آموزش دهد هم مجازی

طی یک سال اخیر، درپی غیرحضوری شدن آموزش ها، وابستگان به نظام تعلیم و تربیت، اعم از دانش آموز، معلم، کادر مدیریت مدارس و خانواده های دانش آموزان به نوعی از این واقعه متاثر شدند و بسیاری از آنها این توفیق اجباری نصیبشان شد که طرحی نو دراندازند و به بازبینی و به قول امروزی ها بازمهندسی شیوه های معمول کارز و زندگی خود بپردازند. اما در این میان معلمان هنرستان ها در بخش دروس فنی و تخصصی شاید بیش از سایرین از این توفیق بهره مند شدند چون نه تنها باید مثل همه معلم ها برای تدریس و پاسخگویی به مسائل درسی دانش آموزان فعال باشند، بلکه همان درس ها را باید به صورت حضوری در مدرسه تدریس کنند.

تا امروز بارها از فداکاری و جهاد خستگی ناپذیر معلمان مان در گرم نگاه داشتن تنور آموزش و پرورش مملکت گفتیم و تحسین شان کردیم، اما کمتر از معلمی سخن به میان آمد که تنها ده دقیقه بعد از کلاس حضوری باید در تدریس غیرحضوری خود حاضر شود تا همه فرزندان این مُلک و ملت از آموزشی باکیفیت برخوردار باشند.

با افتخار خودم را معلم معرفی می کنم

نبی علیپور دبیر رشته معماری یکی از هنرستان های منطقه 8 تهران یکی از همین معلمان است. این مهندس ساختمان که سال هاست به تدریس اشتغال دارد در گفت وگو با پانا می گوید: همه جا با افتخار خودم را معلم معرفی می کنم؛ به فرزندم هم می گویم که بگوید پدرم معلم است. من آموزش و پرورش را با عشق انتخاب کردم و تکلیف خودم می دانم که به صورت حضوری و مجازی تدریس کنم؛ اما شیوه ای که ما در آموزش های دوره کرونا در پیش گرفته ایم زندگی بسیاری از معلمان را در معرض خطر قرار داده است. آنها به شدت خسته اند و فشار روانی بالایی را تحمل می کنند.

گاهی اوقات کلاس های آنلاین و حضوری معلم در یک روز به فاصله 10 دقیقه از هم برگزار می شود

وی این فشارها را اینطور توضیح می دهد: منِ معلم مجبور هستم برای کلاس های حضوری به مدرسه بیایم، اما دانش آموز من اختیار دارد که نیاید؛ بنابراین باید برای آن تعداد از دانش آموزان درس ها را بار دیگر به صورت مجازی تدریس کنم. بعضی از دبیرها در اثر این فشارها بیمار شدند و بعضی از آنها زیر فشارهای موجود زمانی و روانی و مالی به سختی روزگار می گذرانند. گاهی اوقات کلاس های آنلاین و حضوری در یک روز به فاصله 10 دقیقه از هم برگزار می شود.

این هنرآموز درباره تفاوت بین سیستم دبیرستان و هنرستان می گوید: امروز دبیرستان های دوره اول به صورت آنلاین آموزش می دهند، دبیرستان های دوره دوم در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی به صورت آنلاین تدریس می کنند، در هنرستان ها دروس عمومی و غیرفنی به صورت آنلاین تدریس می شود؛ فقط ما یعنی دبیران رشته های فنی هستیم که باید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین تدریس کنیم. متاسفانه در سیستم فنی و حرفه ای و کاردانش این معضلات به مراتب بیشتر است، چون برنامه ریزی برای دروس تخصصی و غیرتخصصی و عمومی که مختص هنرستان هاست کار سختی است.

وی ادامه می دهد: مثلاً از کلاس 30 نفری من، که به دو کلاس 15 نفری تقسیم شده است، فقط 10 نفر برای شرکت در کلاس به مدرسه می آیند و من باید برای 5 نفر باقی مانده به صورت آنلاین تدریس کنم. در کلاس های آنلاین، گاهی اوقات یک فیلم ساده را به 10 قسمت تقسیم می کنم تا بتوانم آن را در شبکه شاد بارگذاری کنم.

علیپور می گوید: اگر شرایط آموزشی سال آینده به همین صورت باشد، من دروس فنی را برای تدریس نمی پذیرم. جالب اینجاست که در هنرستان های ما، دبیران فنی مجبور می شوند چند درس متفاوت را برای تدریس انتخاب کنند تا ساعات موظفشان پر شود. برای همین می بینید معلمِ معماری، حسابداری و ریاضی هم تدریس می کند. این اصلا خوب نیست.

در کلاس ها باید دوربین همچنین پهنای باند اینترنت وجود داشته باشد

وی در انتها گفت: اگر انتظار شکوفایی از این نظام تعلیم و تربیت داریم باید دست به اصلاح ساختار بزنیم. امروز روی پا ماندن هنرستان های ما مدیون همکاران سخت کوشی است که در این رشته مشغول فعالیت هستند. متاسفانه بسیاری از ابزارهای فنی که در هنرستان ها مورد استفاده قرار می گیرد قدیمی است و کارایی لازم را ندارد. مثلا کامپیوترها بسیار قدیمی هستند. ما نیاز داریم که در کلاس های مان دوربین برای ضبط و همچنین پهنای باند اینترنت وجود داشته باشد تا بچه ها بتوانند به صورت تعاملی در آموزش ها شرکت کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43383

به "دغدغه معلمی که هم باید حضوری آموزش دهد هم مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه معلمی که هم باید حضوری آموزش دهد هم مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید