خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نامزد اسکار بهترین فیلم شدند

به گزارش وبلاگ اخبار تصویری، سال گذشته فیلم جوکر ساخته تاد فیلیپس که برمبنای یکی از کاراکترهای مهم دنیا کمیک بوک های دی.سی ساخته شده است و یکی از مهم ترین و جذاب ترین شخصیت های شریر تاریخ سینما را به تصویر می کشد در اکرانش کاملا پیروز ظاهر شد. برای کمیک بوکی که درجه R را دریافت نموده (یعنی اکران فیلم برای مخاطبان محدودی است و اگر کسی زیر 17 سال دارد باید به همراه والدینش یا بزرگسال دیگری به تماشای آن بنشیند) رقم فوق العاده ای فروش کرد.

خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نامزد اسکار بهترین فیلم شدند

داستان اصلی آتش بازی عظیمی میان منتقدان به راه انداخت و آن ها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد و در شیوه تصویر کردن مهم ترین دشمن بتمن اختلافاتی به وجود آمد. آرتور فلک محصول سوءاستفاده در یک شهر فاسد و خراب است. شهری که در آن هیچ پناهگاهی برای او وجود ندارد. جای تعجب ندارد که در صحنه ای که تبدیل به سرخوشی ناشی از کشتار می گردد، او یخچالش را خالی می نماید و داخل آن پنهان می گردد.

واکین فینیکس همه وجودش را در این نقش خرج می نماید. در نقش مرد دیوانه احساساتی که تبدیل به یک روح خطرناک می گردد. مرد لاغراندامی که فقط می خواهد مردم بخندند. او شبیه یکی از آن فروشندگان خیابانی جوراب است که ناامیدانه دست و پا می زنند تا مشتری از آن ها خرید کند. در نهایت پادشاه دلقک ها نمی تواند شرایط را تحمل کند و با خشونتی مرعوب نماینده و ایجاد هرج و مرج خونین به انتقام جویی می پردازد.

ریچارد برودی از نیویورکر، معتقد بود که فلسفه این فیلم به شدت فراگیر و گسترده است. اما چیزی که همه روی آن تمرکز نموده اند و باعث گیرایی فیلم شد بازی واکین فینیکس است. فونیکس که قبلا سه بار نامزد جایزه اسکار شده حالا با بازی در نقش جوکر احتمال نامزدی اسکارش را سال جاری هم بالا برده است. از طرف دیگر فیلم جوکر تاد فیلیپس همچنان جزو نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم هم شد.

با این حال خیلی ها شک داشتند که شاید فیلم جوکر برای اسکار بهترین فیلم بیش از اندازه خشن باشد. اما این اولین بار در تاریخ سینما نبود که فیلم خشنی نامزد اسکار می گردد. این فهرستی از فیلم های خشنی است که تصاویر شوکه آور یا کشتار در آن ها انتخاب های آموزشگاه را وارد سطح دیگری کرد.

بانی و کلاید (Bonnie and Clyde)

  • کارگردان: آرتور پن
  • بازیگران: فی داناوی، وارن بیتی
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100
  • محصول 1967

یک درام جنایی بیوگرافیک درباره دوران رکود مالی آمریکا. بانی پارکر و کلاید بارو دو راهزن و سارق بانک هستند. زوجی که عاشق یکدیگرند. بانی یک پیشخدمت خسته و بی حوصله است که وقتی کلاید می خواهد ماشین مادر بانی را بسارقد با او آشنا می گردد. او جذب کلاید می گردد و تصمیم می گیرند با هم یک تیم تشکیل بدهند و سارقی نمایند. کوشش هایشان آماتوری است و در عین حال هیجان انگیز.

فیلم آرتور پن در تمام رشته ها برنده دریافت جایزه اسکار شد و درنهایت دو اسکار بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمبرداری را به خانه برد. فیلم یک اتفاق در تاریخ سینمای آمریکا بود. در عین حال که ظالمانه به نظر می رسید احساس برانگیز و بامزه و به طرز اعجاب آوری زیبا بود. بیشترین خشونت فیلم هم در همان سرانجام بندی اش است. آن رگبار تیر و کشته شدن دردناک قهرمان هایی که دوست شان داشتیم.

کابوی نیمه شب (Midnight Cowboy)

  • کارگردان: جان شله زینگر
  • بازیگران: داستین هافمن، جان وویت
  • امتیاز متاکریتیک: 79 از 100
  • محصول 1969

جو باک یک جوان تگزاسی است که به عنوان ظرفشور کار می نماید. او به نیویورک می رود تا به وسیله کارهای غیرقانونی پولی به جیب بزند. اما دست به هر کاری می زند ناموفق است. جو با ریتزو آشنا می گردد که می خواهد برای او کاری جور کند.

در کنار رابطه این دو نفر فلاش بکی داریم به گذشته ها و مادرعظیم جو که چه طور او را تربیت نموده و رابطه غریبش با آنی دختری که از لحاظ روانی تعادل ندارد. فیلم بی نهایت اندوهگین بود و دست و پنجه نرم کردن قهرمانانش با زندگی در نیویورک خشن تماشاگر را احساساتی می کرد.

کابوی نیمه شب نه تنها نامزد چندین جایزه اسکار در بخش های اصلی شد که توانست اسکار بهترین فیلم را نصیب خودش کند. منتقدان عاشق فیلم شدند. آن ها معتقد بودند این فیلمی درباره انحطاط و زوال نیست بلکه درباره تنهایی است. دیدن منهتن مربوط به طبقه فقیر از نگاه آدمی از طبقه پایین الان دیگر عجیب به نظر نمی رسد اما آن سال یک شگفتی عظیم بود.

پرتقال کوکی (A Clockwork Orange)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: مالکوم مکداول
  • امتیاز متاکریتیک: 77 از 100
  • محصول 1971

فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته آنتونی برجس است که یک فیلم جنایی ضدآرمانشهری به شمار می رود. در فیلم از صحنه های خشن زیادی استفاده شده تا در بریتانیای ویرانشهر آینده روان پریشی و بزهکاری جوانانی تحت تاثیر مواد مخدر را به رخ بکشد. قهرمان فیلم الکس است. جوانی که بعد از یک شب خشونت بار تحت تاثیر مواد به زنی حمله می نماید و زن می میرد و الکس تبدیل به یک قاتل می گردد.

پلیس الکس را دستگیر می نماید و او به دو سال زندان محکوم می گردد. نکته جالب این که الکس عاشق موسیقی کلاسیک و بتهوون است. تا این که سر و کله وزیر کشور در زندان پیدا می گردد که می خواهد از تعدادی زندانیان برای آزمایش های انزجاردرمانی برای دوره های بازپروری استفاده کند و الکس هم یکی از زندانیانی است که برای این کار انتخاب می گردد. او را مجبور می نمایند فیلم هایی درباب خشونت ببیند.

سوال اصلی و اخلاقی فیلم درباره مفهوم خوب بودن است. فیلم نامزد چهار جایزه اسکار شد.

ارتباط فرانسوی (The French Connection)

  • کارگردان: ویلیام فردکین
  • بازیگران: جن هاکمن، روی شیدر
  • امتیاز متاکریتیک: 94 از 100
  • محصول 1971

همان سالی که کوبریک پرتقال کوکی را ساخت، فردکین سراغ ساخت یک درام اکشن جنایی رفت. ارتباط فرانسوی ماجرای کارآگاهی به نام جیمی دویل است که به همراه رفیقش در دایره مواد مخدر کار می نمایند. از آن طرف در مارسی یک کارآگاه پلیس تحت پوشش در تعقیب یکی از عظیمترین قاچاقچیان هروئین به نام آلن است. مردان آلن پلیس را می کشند و می خواهند محموله شان را به نیویورک ببرند. این جاست که پای دویل و همکارش به این ماجرا باز می گردد.

نکته جالب این که فردکین در ابتدا با انتخاب بازیگران مشکل داشت اما بعدتر تعیین شد که این فیلم صاحب یکی از قدرتمندترین گروه های بازیگری تاریخ سینماست. فردکین نمی خواست هاکمن نقش اصلی را بازی کند. و هاکمن برای این فیلم اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول را گرفت.

ارتباط فرانسوی تبدیل به اولین فیلم با درجه بندی R (برای زیر 17 سال ممنوع) شد که توانست اسکار بهترین فیلم را به خانه ببرد. منتقدان سرسختی و جسارت و خشونت فیلم را ستایش کردند.

جن گیر (The Exorcist)

  • کارگردان: ویلیام فردکین
  • بازیگران: الن برنستین، ماکس فون سیدو
  • امتیاز متاکریتیک: 81 از 100
  • محصول 1973

لنکستر یک کشیش حرفه ای کاتولیک است که در دهه پنجاه در آمریکا کار جن گیری انجام می دهد. او در هترای عراق موقع عملیات حفاری طلسمی شیطانی را پیدا می نماید. همان زمان در آمریکا یک بازیگر زن به همراه دختر دوازده ساله اش زندگی می نمایند. زن در فیلمی درباره فعالیت های دانش آموزان بازی می نماید. رگان دختر زن با یک دوست خیالی برخورد می نماید که خودش کاپیتان هودی صدایش می زند و بعد از آن رفتارهایش تغییر می نماید. او صداهای اسرارآمیزی از خودش درمی آورد و آغاز به سارقی می نماید و از زبان های مرده و قدرت های غیرطبیعی استفاده می نماید. تعیین می گردد که رگان توسط جن ها تسخیر شده است.

این اولین فیلم ترسناکی بود که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد. صحنه های فیلم جن گیر تاثیر عجیب و غریبی روی مخاطبانش داشت و حتی بعضی از آن ها به صورت فیزیکی واکنش نشان دادند. می گفتند فیلم شبیه یک سفر اسیدی است که تماشاگرانش تجربه می نمایند.

راننده تاکسی (Taxi Driver)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر
  • امتیاز متاکریتیک: 94 از 100
  • محصول 1976

این برایان دی پالما بود که مارتین اسکورسیزی را به پل شریدر که فیلمنامه راننده تاکسی را نوشته بود، معرفی کرد. اسکورسیزی قهرمان فیلمش را فرشته انتقام می نامد که بر فراز آسمان های نیویورک بر پرواز است.

فیلم داستان تراویس بیکل یک کهنه سوار جنگ است که از لحاظ روانی تعادل و ثبات ندارد. او تبدیل به فردی جامعه ستیز شده است. تراویس که از بی خوابی رنج می برد شب ها آغاز به رانندگی می نماید و با خیابان های کثیف نیویورک و فسادهایی که در آن اتفاق می افتد آشنا می گردد و تصمیم می گیرد که خودش دست به پاکسازی بزند.

فیلم نامزد چهار جایزه اسکار شد. راجر ایبرت نوشته بود که: این فیلم شبیه یک کابوس درخشان است و شبیه کابوس ها همه آن چیزی را که ما می خواهیم بدانیم، به ما نمی گوید.

فیلمی که به گفته خیلی ها دیدنش روی پرده عظیم آزاردهنده بود و آنارشی و عصیان قهرمانش روی پرده چنان بود که حتی تا همین امروز هم تازه به نظر می رسد.

سکوت بره ها (The Silence of the Lambs)

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، جودی فاستر
  • امتیاز متاکریتیک: 85 از 100
  • محصول 1991

اقتباسی از رمانی که تامس هریس اواخر دهه هشتاد آن را نوشت. برعکس آن چیزی که همه تصور می نمایند پیش از سکوت بره ها سال 1986 فیلم دیگری ساخته شده بود که در آن هانیبال لکتر آدمخوار به تماشاگران معرفی گردید اما سکوت بره ها فیلمی بود که به دلیل کارگردانی خوب دمی و بازی هاپکینز معرف هانیبال لکتر شد.

فیلم روایت کلاریس استرلینگ است. یک نیروی تازه کار اف.بی.آی که توسط جک کرافورد رییس دفتر مرکز رفتارشناسی برای مصاحبه با هانیبال لکتر، دکتر مشهوری که روانشناس بوده اما بعد تبدیل به قاتل سریالی و آدم خوار شده، انتخاب می گردد. در همین اثنا یک سری قتل اتفاق می افتد که به نظر می رسد قاتل سریالی آن ها مشکل روانی دارد. کلاریس برای حل کردن پرونده این قتل ها از هانیبال لکتر یاری می گیرد.

فیلم به دلیل کاراکترهای مهیب و صحنه های خشن قربانیان حس ترس و دلهره در مخاطبش ایجاد می نماید. با این حال برنده پنج اسکار در بخش های اصلی از جمله اسکار بهترین فیلم شد. تریلری مسحورنماینده بود که نفس مخاطبان را از اول تا آخر در سینه شان حبس می کرد.

فیلم های کوئنتین تارانتینو

داستان عامه پسند (Pulp Fiction)

  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال.جکسون
  • امتیاز متاکریتیک: 94 از 100
  • محصول 1994

بی آبروهای لعنتی (Inglourious Basterds)

  • بازیگران: کریستف والتز، ملانی لورن، برد پیت
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100
  • محصول 2009

جانگوی رها شده از بند (Django Unchained)

  • بازیگران: جیمی فاکس، کریستف والتز، لئوناردو دی کاپریو
  • امتیاز متاکریتیک: 81 از 100
  • محصول 2012

روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time… In Hollywood)

  • بازیگران: برد پیت، لئوناردو دی کاپریو، مارگو رابی
  • امتیاز متاکریتیک: 83 از 100
  • محصول 2019

پالپ فیکشن یا همان داستان عامه پسند سال 1995 با بازی جان تراولتا، ساموئل ال.جکسون و اوما تورمن ساخته شد. داستان دو آدمکش که یکی از آن ها مجبور می گردد برای مراقبت از همسر رییس به خانه او برود. وینسنت کمی هرویین به جا می گذرد که میا، همسر رییس تصور می نماید کوکایین است. او را نزد یک دلال مواد مخدر می برند که با تزریق آدرنالین احیایش کند. و از این جا داستان های موازی دیگری هم روایت می شوند.

  • 7 فیلم کونگ فویی محبوب کوئنتین تارانتینو؛ ادای دین به سینمای شرق آسیا

بی آبروهای لعنتی فیلم دیگری از تارانتینوست که در آن خشونت را می توانید به شکلی حتی عیان تر از پالپ فیکشن ببینید. در جنگ جهانی دوم یک افسر گشتاپو با بازی کریستف والتز یهودیان را قلع و قمع می نماید اما هر چه از جنگ می گذرد و نیروهای متفقین قوی تر می شوند سر و کله گروهی به سرکردگی آلدو رین آمریکایی پیدا می گردد که پوست سر نازی ها را می نماید. کارگردانی فیلم به همین دیوانه واری است و بعید است کسی طاقت بیاورد و صحنه های خشونت آمیز آن را به راحتی روی پرده عظیم ببیند.

و بالاخره سال 2012 تارانتینو با فیلم خشن دیگری به نام جانگوی رها شده از بند نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم می گردد. فیلمی درباره دوران برده داری در آمریکا و خشونتی که علیه آن ها اعمال می گردد. سکانسی دارد که در آن ارباب سفیدپوست سیاهپوستان را به جان هم می اندازد. خشونتی تکان دهنده و عریان.

هر سه فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شدند. جالب این که سال گذشته هم تارانتینو فیلم روزی روزگاری در هالیوود را داشت که با توجه به خشونت بیست دقیقه سرانجامی آن می تواند در این فهرست قرار بگیرد.

فیلم های دیگری هم هستند که خشونت در آن ها جاری است اما حداقل نه به شکل خامی که در فیلم های این فهرست وجود دارد. خون به پا خواهد شد پل توماس اندرسون و جایی برای پیرمردها نیست برادران کوئن از جمله دیگر فیلم های خشنی هستند که مورد توجه اسکار قرار گرفتند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نامزد اسکار بهترین فیلم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نامزد اسکار بهترین فیلم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید