جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 9 مهرماه 99

به گزارش بلاگ پو، شاخص بورس امروز در ابتدای معاملات با رشد 10 هزار واحدی روی مرز کانال 1.5 میلیونی واحد نهاده شد، اما همین اتفاق باعث واکنش بازار در خیلی از نماد ها شد. در ابتدای معاملات نماد های شاخص ساز عموما سیر صعودی داشتند و باعث شدند شاخص کل 65 صدم درصد رشد کند. فولاد، کگل، فملی، تاپیکو و فارس بیشترین اثر مثبت و شپنا و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند. چندان طولی نکشید که فرایند مثبت بازار به کلی از بین رفت و شاهد منفی شدن شاخص بورس هستیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 9 مهرماه 99

قدرتنمایی نمادهای منفی

به گزارش خبرنگاران، امروز در ابتدای معاملات بازار بورس، 234 نماد منفی در برابر 76 نماد مثبت قدرتنمایی می نمایند. فرابورس هم شرایط مشابهی دارد و در این بازار شاهد کاهش قیمت سهام در 157 نماد هستیم و 56 نماد با افزایش قیمت روبرو شده اند. این موضوع نشان می دهد از مجموع 523 نماد معامله شده در بازار سرمایه، 391 نماد به رنگ قرمز درآمده و 132 نماد سبزرنگ هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 9 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز نشان می دهد گروه محصولات شیمیایی با وجود بازار متعادلی که دارند، پیروز ترین گروه در بازار به حساب می آیند. در بین آنها پترول تاپیکو، آریا، زاگرس شکربن، مارون، نوری، شغدیر و جم افزایش قیمت پیدا نموده اند و شگویا، فارس، شلرد، شفن، شیران، پارسان و وپترو قرمزرنگ هستند. پالایشگاه ها امروز معاملات قابل توجهی را شاهد هستند. شپنا بیشترین حجم معامله را دارد اما صف فروش آن جمع نشده و در کنار شبندر بخش عظیمی از نقشه را قرمزرنگ نموده است.بانکی ها امروز متعادل ظاهر شده اند. وبملت، وتجارت، وپاسار و وگردش با کمترین نوسان همراه هستند. وبصادر با وجود شروع خوبی که داشت، بعد از چند دقیقه ارزش سهام خود را از دست داد. گروه فلزات اساسی به جز نمادهای عظیم مثل فملی، فولاد و ذوب شرایط نسبتا خوبی دارند. خودرویی ها عموما قرمزرنگ هستند و تنها نماد خودرو به محدوده سبز راه پیدا نموده است. صندوق های سرمایه گذاری هم با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته کار خود را شروع نموده اند.

سنگین ترین صف های خرید و فروش در ابتدای معاملات

سهامداران شپنا دست از صف فروش برنمی دارند. آن ها در دوره پیشگشایش بازار امروز عظیمترین صف فروش را برای نماد پالایشگاه نفت اصفهان تشکیل دادند. هرچند حمایت ابتدای بازار باعث ریزش کامل این صف عظیم شد، اما این مورد چندان دوام نیاورد و دوباره شپنا شاهد تشکیل صف و عظیمتر شدن لحظه به لحظه آن است. هرچند صدر فهرست مثل یک ماه گذشته در اختیار نماد وملی است که ارزش صف فروش آن به حدود 440 میلیارد تومان می رسد. ثشاهد با صف 340 میلیاردی در رتبه دوم و ونیرو با صف 300 میلیردی در رتبه سوم قرار دارند. از جمله دیگر نماد ها با صف فروش سنگین می توان به خگستر با 210 میلیارد، انرژی 3 با 175 میلیارد، شپنا با 170 میلیارد و ثعمرا با 165 میلیارد تومان اشاره نمود. امروز حدود 50 درصد نماد های بازار سرمایه صف فروش دارند و ارزش کل صف ها به رقمی حدود

در آن سوی بازار وسپهر که به یکی از عجیب ترین نماد های عرضه اولیه بورس تبدیل شده، امروز سنگین ترین صف خرید را به ارزش 460 میلیارد تومان به نام خود ثبت نموده است. توریل صف خرید 100 میلیارد تومانی دارد و کاوه با صف 70 میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته است. دیگر نماد ها در فهرست صف های خرید عموما عرضه اولیه هستند. بعد از وسپهر، توریل و کاوه، نوبت به شاروم، ولپارس، رافزا، شغدیر، رانفور، گدنا و غگیلا می رسد.

سه روز صف خرید، سه روز صف فروش

نماد بانک دی در بازار یک هفته گذشته عملکرد شگفت انگیزی داشته. از اول مهرماه بانک دی به مدت سه روز در صف خرید قفل شده بود و حتی در بازار منفی ابتدای مهرماه، سبزترین نماد بانکی در بازار به حساب می آمد. با این وجود به محض جمع شدن صف خرید این نماد، شاهد تشکیل صف فروش آن هم به مدت سه روز متوالی در نماد بانک دی بودیم. کار به جایی رسیده که امروز هم نماد دی با کاهش پنج درصدی قیمت سهام روبرو شده و باز هم صف فروش دارد. آن هم در روزی که اغلب نمادها به فرایند صعودی برگشته اند.

بازگشت شاخص 1.5 میلیونی در روز پرنوسان بورس

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز چهارشنبه 9 مهرماه بعد از کلی افت و خیز در نهایت کار خود را بالای مرز یک میلیون و 500 هزار واحد به سرانجام رساند. شاخص بورس امروز کار خود را در محدوده یک میلیون و 492 هزار واحد شروع کرد و در یک ربع با رشد 10 هزار واحدی به یک میلیون و 502 هزار واحد رسید. در همین لحظه فرایند بازار برگشت و شاهد کاهش 13 هزار واحدی شاخص کل تا محدوده یک میلیون و 489 هزار واحد بودیم. نوسانات بازار به همینجا ختم نشد و در ادامه با بازگشت فرایند صعودی، جمع آوری صف های فروش و تشکیل صف های خرید، نهایتا شاخص کل مرز یک میلیون و 500 هزار واحد را پس گرفت و با رشد 10 هزار و 468 واحدی به رقم یک میلیون و 503 هزار و 408 واحد رسید.

حال شرکت های کوچک خوب نیست

هرچند بازار پرنوسان امروز در نهایتا با امیدواری به سرانجام رسید، اما شواهد نشان می دهد شرکت های کوچک حال و روز خوبی ندارند. امروز شاخص کل 70 صدم درصد رشد کرد، اما شاخص هم وزن کاهش 21 صدم درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و نشان می دهد نماد های کوچک امروز عموما فرایند نزولی داشتند. همچنین امروز با وجود رشد شاخص، نیمی از بازار سرمایه در صف فروش قفل شده بود. آنالیز ها نشان می دهد از مجموع 583 نماد بازار سرمایه امروز 303 نماد یعنی 52 درصد آناه صف فروش داشتند و ارزش کل صف های فروش به رقمی حدود پنج هزار و 800 میلیارد تومان می رسید. در طرف مقابل ارزش صف های خرید امروز در 112 نماد، هزار و 700 میلیارد تومان بود.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز چهارشنبه 9 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در سرانجام معاملات امروز و مقایسه آن با ابتدای معاملات نشان می دهد اغلب گروه ها امروز از صف فروش خلاص شده و با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. گروه بانک ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده. در این گروه وبصادر با همان قیمت دیروز به کار خود سرانجام داد. به جز دی و اوراق حق تقدم وگردش که صف فروش بودند، بقیه نمادهای بانکی اغلب با افزایش قیمت همراه بودند. محصولات شیمیایی امروز به ریل صعودی بازگشتند و شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای این گروه بودیم. صف فروش پالایشگاه ها امروز بالاخره جمع شد و بع از یک هفته رنگ سبز به گروه فرآورده های نفتی بازگشت. صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم در کنار فلزات اساسی و کانه های فلزی روز خوبی را پشت سر گذاشتند. همچنین صف فروش خودرویی ها امروز جمع آوری شد و قیمت سهام آنها افزایش پیدا کرد.

ارزش معاملات به 13 هزار میلیارد تومان رسید

معامله گران بورس امروز بیش از 11 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب 957 هزار معامله به ارزش 9 هزار و 734 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات سه هزار و 584 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز چهارشنبه 9 شهریورماه به رقمی حدود 13 هزار و 300 میلیارد تومان می رسد.

ادامه حمایت از بورس، این بار هزار و 600 میلیارد تومان

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار امروز نشان می دهد شرکت های حقوقی رقمی حدود هزار و 600 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند. این موضوع می تواند هم به عنوان خروج پول از بورس قلمداد گردد و هم نشانه حمایت حقوقی ها از بازار است. عمده این حمایت در یک ساعت ابتدایی بازار زمانی که فرایند نزولی کوتاه مدت شروع شده بود، اجرا شده است. پالایشگاه ها در صدر حمایت حقوقی ها قرار دارند. این شرکت ها بیشتر در نماد های شپنا، شبندر، وگردشح، وبصادر، آریان، وتجارت، فملی، وپارس، وبملت و وپاسار خریدار بودند. از طرف دیگر سهامداران حقیقی، بیشتر برای خرید سهام تاپیکو، وسپهر، سمگا، خودرو و پترول دست به کار شدند.

پیش بینی بورس شنبه 12 مهرماه

همه چیز به مسئولان دولتی و بورسی بستگی دارد که در دو روز آخر هفته و ابتدای شنبه از چه برنامه جدیدی رونمایی نمایند. در یک ماه گذشته هر هفته با یک اتفاق جدید، بورس روز شنبه در معرض تهدید قرار گرفته و روز های یکشنبه شاهد ریزش چشمگیر بورس بودیم. مواردی که عموما در پی تصمیماتی مثل ممنوعیت فروش سهام خریداری شده در یک روز رخ داده اند. حالا شاخص کل به مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحد خورده و فرایند صعودی در پیش گرفته است. در بازار امروز برخلاف پول بک های گذشته، لیدر های تمام گروه ها حتی خودرویی ها و پالایشی ها به رنگ سبز درآمده اند. بدون شک اگر تا روز شنبه اتفاقی در دنیای سیاست و ساختمان شیشه ای سعادت آباد نیافتد، می توانیم به بازار صعودی هفته آینده امیدوار باشیم.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34623

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 9 مهرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 9 مهرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید