ابزارهای پوشش ریسک آماتورها در بازار سهام چیست؟

به گزارش بلاگ پو، آیا هجوم نقدینگی که در چند هفته اخیر در بازار سرمایه اتفاق افتاده است، اتفاق مبارکی است؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دلسوزان بازار، در غیاب زیرساخت های بازار، قطعاً پاسخ منفی است.

ابزارهای پوشش ریسک آماتورها در بازار سهام چیست؟

به گزارش خبرنگاران، علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در این باره نوشت:

آیا هجوم نقدینگی که در چند هفته اخیر در بازار سرمایه اتفاق افتاده است، اتفاق مبارکی است؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دلسوزان بازار، در غیاب زیرساخت های بازار، قطعاً پاسخ منفی است. اما در صورت وجود زیرساخت های لازم، قطعاً تمایل مردم به سرمایه گذاری و انتقال سرمایه های ایشان به بازار سرمایه، امری بسیار میمون و مبارک است.

زیرساخت مناسب برای توسعه بازار سرمایه ما، صندوق های سرمایه گذاری هستند. در حال حاضر بیش از 200 صندوق سرمایه گذاری در کشور وجود دارد که بیش از 160 هزار میلیارد تومان از دارایی های مردم را در خود جای داده و مدیریت می نماید. اما از این میزان فقط چهار هزار میلیارد تومان آن متعلق به صندوق های سرمایه گذاری در سهام است و چیزی در حدود 650 میلیارد تومان متعلق به صندوق های سرمایه گذاری طلا و تقریباً 150 هزار میلیارد تومان آن متعلق به صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است که عمده سرمایه را به سمت سپرده گذاری در بانک ها راهنمایی نموده اند.

مقایسه این رقم (چهار هزار میلیارد تومان) با ارزش بازار سرمایه کشور، با ارزشی بالغ بر 1350 هزار میلیارد تومان نشان می دهد که صندوق های سرمایه گذاری با قدمت 12ساله در کشور هنوز به صندلی واقعی خود نرسیده اند و بنابراین طبیعی است که بازار سهام ما توانایی جذب 20 هزار میلیارد تومان را نداشته باشد و با ورود چنین سرمایه نقدی، با رشد شدید قیمت سهام روبرو گردد و طبیعتاً باز هم به همان دلیل نبود فرهنگ سرمایه گذاری، سرمایه گذاران پس از کسب سود و مشاهده نوسانات اندک، بلافاصله و به صورت گروهی قصد خروج از بازار را خواهند داشت و خروج دسته جمعی هم تبعات منفی خاص خود را دارد. طبیعتاً با نوساناتی که به دنبال این خروج دسته جمعی در بازار سهام اتفاق خواهد افتاد.

باید این آگاهی به مردم داده گردد که علت نوسانات شدید بازارها چیزی نیست جز هجوم یکباره خود مردم برای خرید یا فروش یک دارایی در زمان محدود! و واقعاً مهم نیست که این دارایی چه باشد. این دارایی ممکن است سهام باشد یا دلار یا طلا یا مسکن یا حتی خودرو و سیم کارت موبایل. سیاستگذار باید اقداماتی انجام دهد که مردم به وی اعتماد نمایند و بعد مردم را به سمت ریل صحیح در سرمایه گذاری راهنمایی کند و ریل صحیح به نظر بسیاری از کارشناسان و خبرگان اقتصاد و صنعت اقتصادی، راهنمایی مردم به سرمایه گذاری غیرمستقیم و به وسیله صندوق های سرمایه گذاری است. برای نیل به این مقصود، باید اقدامات ترویجی مناسبی برای افزایش آگاهی مردم و فرهنگ سازی سرمایه گذاری صورت بپذیرد. سیاستگذار باید دنبال راه هایی باشد که حرکت قیمت ها را تدریجی یا Smooth کند. حرکت های سریع و جهشی قطعاً عواقب خوبی برای اقتصاد ندارند.

صندوق های سرمایه گذاری از آنجا که توسط مدیران کارشناس و حرفه ای مدیریت و نظارت می شوند، کمتر درگیر هیجانات مرسوم در بازار سهام می شوند چون پول ها را به درستی سرمایه گذاری می نمایند. به اعتقاد صاحب نظران، صندوق های سرمایه گذاری این ظرفیت را دارند که به عنوان پارکینگ پول نیز عمل نمایند و منابعی را که در صورت هجوم مردم به بازار سرمایه در بازار عرضه می گردد جذب نموده و آنها را به تدریج در فرصت های سرمایه گذاری که در بازار سهام ایجاد می گردد سرمایه گذاری نمایند. بنابراین در راستای توسعه بازار و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری، بهتر است مردم را به سمت سرمایه گذاری در این صندوق ها راهنمایی کنیم تا از سرمایه هایشان به درستی استفاده و حفاظت گردد.

امکانات معاملاتی همچون فروش استقراضی و اعتبار در معاملات، به مدیران حرفه ای بازار یاری می نماید تا ضمن کسب سود، نوسانات بازار انواع اوراق بهادار و به طور ویژه بازار سهام را کنترل نمایند. در غیاب این ابزارهای معاملاتی مدیریت بازار بسیار مشکل خواهد بود.

سیاستگذار باید بداند رشد شاخص بازار سهام، افزایش تعداد کدهای معاملاتی اشخاص حقیقی و فروش اوراق یا سهام در کسری از ثانیه، به هیچ عنوان شاخص های عملکردی مناسبی در بازار سرمایه نیستند. از طرف دیگر افزایش حجم و ارزش معاملات، افزایش ارزش صندوق های سرمایه گذاری و افزایش تعداد سرمایه گذارانی که در این صندوق ها سرمایه گذاری نموده اند، حجم تامین اقتصادی واقعی اجرا شده در بازار سرمایه، به مراتب شاخص های صحیح تری برای ارزیابی عملکرد بازار سرمایه هستند.

*متن کامل این تحلیل را در شماره 335 هفته نامه تجارت فردا بخوانید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14137

به "ابزارهای پوشش ریسک آماتورها در بازار سهام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزارهای پوشش ریسک آماتورها در بازار سهام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید