آیا منطقه آماده یک جنگ تمام عیار می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، ترکیه بر روی مواضعش در مورد ادلب پافشاری می نماید و ناظران وقوع یک جنگ میان سوریه و ترکیه را دور از ذهن نمی دانند.

آیا منطقه آماده یک جنگ تمام عیار می گردد؟

مهسا مژدهی: شرایط ادلب هنوز ناتعیین است و ترکیه همچنان برای سوری ها خط و نشان می کشد. اردوغان خطر جنگ با دمشق را جدی اعلام نموده و ضرب الاجلی برای بازگشت نیروهای اسد به خطوط قبلی تعیین نموده است. از سوی دیگر قدرت های غربی تنها به هشدار دادن در خصوص شرایط ادلب بسنده نموده اند و مذاکرات با روسیه که از آن به عنوان راه چارهی برای عبور از بحران یاد می شد، به جایی نرسیده است. به نظر می رسد که وقوع یک جنگ بین سوریه و ترکیه در صورتی که اردوغان بر مواضع فعلی خود پافشاری کند، قریب الوقوع باشد. درخبرانلاین با صباح زنگنه، کارشناس امور خاورمیانه در خصوص شرایط ادلب به تبادل نظر نشستیم:

حلب بلاخره ازاد شده و دیگر همه منتظر تعیین تکلیف ادلب هستند. یک دو دستگی عمیقی در خصوص ادلب شکل گرفته که به نظر می رسد حداقل با روش هایی که فعلا طرفین در پیش گرفته اند قابل حل نباشد. به نظر شما چه سناریوهایی پیش پای سوریه و ترکیه در خصوص ادلب وجود دارد؟

در حلب کار تمام شده و این شهر ازاد شده. می گردد گفت که ارتش سوریه پیشرفت خوبی داشته است و امنیت این منطقه هم حالا دیگر برقرار است. ازادی حلب زمینه را به شدت برای ازادسازی ادلب فراهم نموده است. حلب شهر عظیم و یک مرکز مالی است و در حال حاضر ارتش سوریه، مسلط به ازادراه بین حلب و دمشق شده است و راه ورود نیروهای نظامی به منطقه فراهم شده است. اما برای ادلب سه سناریو قابل پیشبینی است:

اول اینکه ترکیه به توافق سوچی پایبند بماند و بر مناطقی که نیروهای نظامی سوریه حضور ندارند نظارت کند. اگر ارتش ترکیه عقب نشینی کند و نیروهای دمشق بتوانند وارد منطقه شوند، این توافق محکم خواهد شد.

دومین احتمال این است که ترکیه گروه های وابسته به خودش که مسلح هستند و بین آنها گروه های تروریستی هم وجود دارد، توافق کند و این گروه ها را داخل خاک خودش راه داده و آنجا مستقر کند. در این میان فقط گروه هایی مثل جبهة النصره باقی می مانند که به راحتی سوریه می تواند تکلیف آنها را تعیین کند.

اما اخرین احتمال این است که ترکیه بخواهد بر موضعی که اکنون انتخاب نموده پافشاری کند و با استمداد از ناتو، بخواهد به صورت نظامی نیروهای دولت سوریه را عقب بنشاند و به صورت قهرآمیز بر ادلب مسلط گردد. اگر چنین اتفاقی بیفتد معنایش این است که یک جنگ جدی در خواهد گرفت . اما هنوز نمی توان گفت که در صورت درخواست ترکیه آیا ناتو چنین چیزی را قبول می نماید یا نه و ایا روسیه هم پشت سر سوریه در میاید یا خیر. حتی ممکن است در چنین شرایطی، شاهد توقف فعالیت ارتش سوریه هم باشیم.

وقوع کدامیک از این احتمالات بیشتر است؟ در ظاهر اردوغان قصد کوتاه امدن ندارد و دولت سوریه هم برای باز پس دریافت تمامیت ارضی خود جدیت نشان می دهد.

اینکه کدام یکی از این احتمالات مطرح است، بستگی به این دارد که ایا اردوغان در داخل کشورش پشتیبانی نیروهای نظامی و مردمی را خواهد داشت یا نه. یا اینکه او خودش را در دامی خواهد انداخت که خودش حفر نموده است. حتی ممکن است در صورتی که او نتواند به این شرایط سروسامان دهد، اتفاقی مانند ورود صدام به کویت برای او بیفتد و یک ناکامی بزرک نصیبش گردد.

اما اتفاق که بیش از همه انتظارش می رود این است که ترکیه یک راه میانه را انتخاب کند. به خصوص بعد از اینکه نیروهای سوری هم به نیروهای نظامی ترکیه حمله کردند، بعید نیست که اردوغان کوشش کند تا با حضور ایران و روسیه در سوچی به توافق تازه ای برسد که نسبت به توافق قبلی در آن تجدید نظرهایی اجرا شده باشد. ترکیه می خواهد که در این توافق جدید، هزینه کمتری پرداخت کند و از این نظر، یک مذاکره و نتیجه آن برای اردوغان بسیار مهم است.

این شرایط پیش امده تا کجا ادامه خواهد داشت؟ به نظر شما پیدا کردن یک راه چاره برای مسئله ادلب چطور خواهد بود؟

دولت سوریه اراده جدی برای ازادسازی کامل خاک این کشور دارد، اگر ترکیه همانطور که ادعا می نماید دلش برای مسائل انسانی در ادلب می سوزد، می تواند در داخل خاک خود جایی برای این افراد باقی مانده در ادلب تعیین کند. به نظر می رسد که راه چاره این بحران این است که ترکیه به واقعیت های میدانی و حقوق بین الملل توجه بیشتری کند و حق سوری ها در ازادسازی خاک کشورشان را پذیرفته و به آن پایبند باشد. اگر ترکیه به دنبال بعضی توافقات باشد که شرایط را به یک قرن پیش برگرداند، اتفاقات خوبی در سوریه و در انتظار اردوغان نخواهد بود.

باید انتظار داشت که با افزایش تلفات نیروهای ترکیه در داخل سوریه، مسائل داخلی اردوغان بیشتر گردد. او در داخل ارتش مخالفانی دارد که این اتفاقات به اختلافات دامن می زند و از طرف دیگر هم احزاب مخالفی دارد که منتظر دیدن خطا از سوی او هستند. اگر اوضاع همینطور پیش برود، حتی ممکن است اختلافات با اردوغان تا جایی پیش برود که او در انتخابات بعدی اکثریت مجلس را هم از دست بدهد.

نباید فراموش کرد که ترکیه در حال حاضر دچار یک سری مسائل مالی شده و همزمان ارزش لیر هم سقوط نموده است. مجموع این عوامل در نارضایتی مردم از اقدامات اردوغان در حوزه سیاست خارجه دخیل است. در حال حاضر حتی اروپا حاضر به یاری و پول بیشتر دادن به ترکیه نیست و برای ترامپ هم ورود به این مهلکه ای که به راه افتاده، خوشایند نخواهد بود. چرا که ایالات متحده متوجه شده که با ورود به شرایطی که اردوغان در سوریه ایجاد نموده است، تنها اوضاع را پیچیده تر خواهد نمود. به نظر من عقل و تدبیر ایجاب می نماید که اردوغان، به روش های مسالمت امیز برگردد و دست از روش های نظامی و خواسته های نامعقول بردارد.

312 310

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21048

به "آیا منطقه آماده یک جنگ تمام عیار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا منطقه آماده یک جنگ تمام عیار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید